ads

Tuesday, November 3, 2009

BELASUNGKAWA buat sepupu


Semasa saya menulis ini, perasaan masih sebak. Saya terkenang kepada sepupu yang meninggal dunia akibat leukemia. Senyumnya yang bersahaja memberi kenangan manis. Dia tidak banyak bercakap dan sentiasa mengawal tingkah laku. Lawaknya bersahaja dan banyak waktu menguncikan diri dlam bilik. Itu memberi nostalgia kepada aku. Selain itu saya pernah tinggal di rumahnya di Mentakab. Arwah ayahnya adalah abang kepada ibu yang suka berborak berbentuk motavasi.

Dalam masa setahun lebih penyakit senyap ini menyerang. Mulanya Nurzaleha binti Sheikh Abdul Kadir ini cuma pening kepala. Peningnya semakin menjadi-jadi sehinggakan membawa pitam. Kemudian bila makan sesuatu dia meloya dan muntah. Beliau di bawa membuat rawatan di hospital Mentakab, kemudian di hospital Temerloh, seterusnya di Kuantan tetapi tiada apa-apa tanda. Ttidak dapat diagnosis. Penyakitnya semakin teruk dan terus mendapat rawatan di HUKM, Kuala Lumpur.

Semasa saya melawatnya di HUKM, beliau di teman suaminya Anuar dan dua anak lelakinya yang sudah berkerja sabar menemaninya di samping. Ketika itu matanya sudah kabur akibat rawatan chemotherapy tetapi mesra menyambut saya sekeluarga. Rawatan ini teruk sekali katanya. Seluruh badan kena cucuk jarum dan dia tidak tahan lagi. Kakinya kejang dan sukar digerakkan. Suami dan anak-anaknya kuat memberi semangat.

Selepas hari raya baru-baru ini saya melawatnya lagi. Kali ini rambutnya semakin jarang. Badannya yang lesu dan tidak berdaya untuk bergerak. "Siapa datang?', tanyanya. Matanya sudah kabur tapi memampakkan riak keseronokan. Entahlah sampai bila kawan di sini, doktor tidak memberi jaminan katanya... Anuar dan anak-anak yang taat kepada ibu bapa ada di sisi kata saya memberi jaminan. Haji Anuar, suaminya yang bertugas di Telekom cukup tabah menghadapi musibah yang menimpa. 'Berserah kepada Allah, itu ketentuanNya, menenangkan perasaan hibanya.

Semasa ditemuai, sepupu menasihatkan anak-anak saya tentang ketaatan kepada ibubapa. Itulah cara membalas jasa ibubapa, katanya. Ini terpancar melalui kedua orang anaknya yang sentiasa taat menemaninya. Anak sulungnya yang bertugas di Senawang selepas menamatkan ijazahnya di UKM sanggup menunggang motor bluesnya datang ke HUKM. Begitu juga dengan anak lelaki keduanya yang masih belajar di UKM.

Saya terkenang semasa zaman persekolahan. Beliau belajar di Sekolah Mentakab manakala aku belajar di sekolah Menengah di Temerloh. Dia berkenalan dengan suaminya sejak di bangku sekolah lagi dan menjadi bualan kawan-kawan. Aku sebagai sepupu sentiasa mengikuti perkembangannya. Nyatalah pemilihanannya tepat. Si suami yang mengerjakan haji semasa muda sangat mencintainya hingga akhir hayat. Anuar sanggup menemaninya dan tidur berkerusi kayu di hospital. Tidur dan makan tidak teratur dan waktu subuh pulang ke Mentakab untuk bekerja dan melihat anak-anaknya yang masih bersekolah seramai 5 orang. Dan pabila malam, dia datang kembali ke HUKM. Semangat sepupu aku sangat kental begitu juga suaminya.

Apalah daya kita hanya sekadar berusaha. Ketentuan di tanganNya. Kini kita semakin hilang orang-orang yang disayangi. Bulan Oktober lepas ibu saya meninggal dunia... Ayat Suci Buat Umi (http://pekenatehsecawan.blogspot.com/2009/10/ayat-suci-buat-umi.html)
Sebelum itu suami sepupu kepada isteri saya meninggal dunia akibat stoke. Begulah kehidupan seperti rambut di kepala semakin hari semakin jarang dan semakin memutih...

Alfatihah untuk kesemuanya.



Do’a untuk mu

‘Allah tiada membenani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Baginya (pahala) apa yang dia kerjakan dan dia mendapat (siksa dari kejahatan) yang dia kerjakan. (mereka memohon) ‘Wahai Tuhan kami, janganlah Engkau menyiksa kami jika kami lupa atau kami bersalah. Wahai Tuhan kami, jangan Engkau pikulkan kepada kami beban yang berat sebagaimana telah Engkau pikulkan kepada orang-orang sebelum kami. Wahai Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya. Maafkanlah kami, ampunilah kami dan rahmatilah kami, Engkaulah pelindung kami, maka tolonglah kami terhadap kaum kafir’

(Surat Al Baqarah, surat 2 – 286)






1 comment:

Ahmad Aaziz said...

Al fatihah.. semoga roh keduanya dicucuri rahmat. ameen