ads

Monday, May 23, 2011

Bagaimana meningkatkan keupayaan otak anda

Kita hidup di usia yang dipenuhi dengan kepelbagaian maklumat dan kemungkinan yang memeningkan. Anda hampir dapat merasakan sel-sel otak anda bergerak untuk mengikuti pilihan remeh yang perlu dihadapi dalam setiap gilirannya: Memetik rencana sel-telefon atau sebuah filem on-demand, memilih campuran terbaik pelaburan atau rancangan kesihatan yang tepat atau hanya mengetahui yang telur boleh dibeli di supermarket. (Cage percuma Organik?? Omega-3 diperkaya?) Tentunya tidak pernah ada keperluan yang lebih besar untuk tetap berwaspada dan bermaklumat, untuk bertindak tajam dan sentiasa fokus. 

Mujurlah, kita hidup pada era di mana kajian mendapati bagaimana untuk memelihara dan mempertahankan kemampuan mental kita - dari bayi melalui tahun-emas dan bagaimana mencegah apa yang pernah dilihat sebagai penurunan yang tidak dapat dielakkan. Beberapa penemuan baru mengesahkan apa yang kita selalu curigai: Cakap nenek adalah benar- ikan merupakan makanan otak, secangkir 'Omega 3' sebenarnya meningkatkan ketajaman mental kita; mendapatkan tidur yang kurang dari lapan jam menyukarkan kemampuan kita untuk menumpukan perhatian dan menyelesaikan masalah.

Namun, sesetengah penemuan adalah tidak terduga, bahkan bertentangan. Kreativiti, misalnya, jarang mogok walau sekejap tetapi selalunya hasil daripada renungan mantap. Multitasking, keberkesanannya boleh dilihat, melalui ukuran kualiti yang terhasil. Secara fizikal meditasi harian mampu menukar korteks serebral. Latihan fizikal mungkin sama pentingnya dengan senaman mental dalam menjaga penyakit Alzheimer. Baby Einstein-jenis video membuat pengganti yang buruk untuk interaksi manusia dalam merangsang fikiran muda. Dan mungkin yang paling tak terduga dan menyenangkan, penyelidikan baru-baru ini menegaskan bahawa otak manusia mempertahankan gelaran menakjubkan plastisitas dan kapasiti untuk belajar sepanjang hidup. Dalam beberapa perkara, prestasi mental kita, meskipun beberapa Glitches dengan memori jangka pendek, tidak puncak hingga separuh baya, ketika masalah putih di bahagian loftiest otak adalah tebal.

Pada halaman berikut, WAKTU menawarkan kekayaan penemuan baru dan maklumat praktikal untuk memandu anda dalam jagaan dan penyelenggaraan fakulti mental anda. Perhatikan. Jangan sampai terganggu. Tapi jangan terlalu banyak tekanan; relaksasi adalah balsem untuk otak overtaxed.

Oleh Claudia Wallis 


Lanjut: http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1147166,00.html#ixzz1MzN3r4pC

ANDA (DAN OTAK ANDA) APA YANG ANDA MAKAN 

Kita tahu bahawa apa yang anda makan, dan tidak makan, boleh menjejaskan kesihatan anda. Tapi apakah mungkin, sebagai Arnab Putih Alice disarankan untuk "memberi makan kepala anda?" Apakah ada hal seperti itu sebagai makanan otak? Bukti untuk beberapa makanan seperti ikan lebih kuat daripada untuk orang lain, seperti kunyit dan sayur-sayuran berwarna cerah. Tapi tak satu pun makanan yang buruk bagi anda, dan mereka pasti kita membuat pilihan yang kurang bijak..

Alasan ikan sangat baik untuk otak, disebut 'asam lemak omega-3'. Ikan berminyak seperti salmon, sarden, mackerel, herring, bluefish dan cod hitam, adalah sumber terbaik daripada lemak khusus. Salah satu daripada tiga-DHA omega-adalah konstituen utama membran sel di otak, dan kekurangan itu dapat melemahkan arsitektur otak dan biarkan terdedah terhadap penyakit.


Diet berkaitan dengan umur panjang dan kesihatan yang baik, seperti Mediterranean dan diet tradisional Jepun, tinggi omega-3 asid lemak dari ikan. Diet standard Barat tidak. Aku telah lama mengesyorkan bahawa makan lebih banyak ikan-sekurang-kurangnya dua hidangan seminggu - tetapi saya telah bimbang akhir-akhir ini tentang laporan peningkatan kadar merkuri, PCB dan kontaminan lain pada spesies ikan tertentu. Dalam diet saya saya tetap berpegang pada ikan sarden, herring, cod hitam Alaska dan sockeye sockeye salmon (merah) salmon.

Tapi bagi sebagian orang mungkin lebih mudah dan selamat untuk mengandalkan suplemen minyak ikan. Yang terbaik adalah dunia dan bersertifikat untuk bebas dari merkuri dan racun yang lain. Ada yang rasa, dan beberapa bahkan selera yang baik-atau sekurang-kurangnya jauh lebih baik daripada minyak ikan cod saya dipaksa untuk mengambil sebagai anak-anak. Salah satu produk yang saya disarankan adalah kering Antartika minyak, diperbuat dari krustasea kecil yang berlimpah di laut selatan dan dikonsumsi dalam jumlah yang besar dengan ikan paus dan mamalia laut yang lain. minyak Krill adalah merah dari pigmen karotenoid yang mempunyai aktiviti antioksidan tinggi, dan hal itu tidak menyebabkan mereka bersendawa amis. Dosis awal yang baik minyak ikan dalam bentuk apapun adalah 1g sehari. Tinggi tidak, sampai 10g sehari, telah digunakan, dengan keputusan yang berubah-ubah, untuk mengubati keadaan pelbagai seperti kemurungan, gangguan perhatian defisit, gangguan bipolar dan bahkan autis.


Vegetarian sumber omega-3 asid lemak seperti kenari, rami dan rami, merupakan tambahan yang baik untuk diet tetapi tidak begitu dipercayai sebagai ikan. Mereka menyediakan sebatian rantai pendek (UNK) bahawa tubuh perlu dikonversi ke DHA rantai panjang, dan kecekapan penukaran yang boleh berubah-ubah, dont Beberapa orang melakukannya dengan baik, dan mereka makan diet mainstream atas berat dalam omega-6s mengganggu penukaran UNK untuk DHA. Untuk vegetarian dan vegan, ada satu nonfish sumber rantai panjang omega-3: suplemen terbuat dari alga. (Ganggang adalah sumber dari omega-3s bahawa ikan menyimpan lemak mereka.)

 



Aku tidak mengetahui adanya makanan otak yang mempunyai banyak bukti saintifik di belakang mereka sebagai ikan dan minyak ikan. Tapi aku akan mengawasi kunyit, bumbu kuning yang merupakan bahan utama dalam mustard Amerika dan kari India. Seorang kerabat halia, kunyit berasal dari batang bawah tanah tanaman tropika dan sedang dipelajari dengan berhati-hati untuk kesan perubatan. Ini merupakan agen anti-inflamasi kuat yang memiliki sifat anti-kanser dan mungkin menawarkan perlindungan yang signifikan terhadap penyakit Alzheimer. Alzheimer bermula sebagai proses peradangan di otak. agen anti-inflamasi seperti ibuprofen mengurangkan risiko Alzheimer, dan dengan demikian melakukan kunyit dan sebahagian komponen dipelajari, circumin. India mempunyai tahap terendah dunia Alzheimer dan beberapa ahli berfikir bahawa pengambilan harian kunyit merupakan faktor penyebabnya.


Akhirnya, di samping semua alasan lain untuk makan buah-buahan dan sayur-sayuran ada beberapa yang berkaitan dengan otak. Topi pigmen akaun untuk warna pelbagai buah-buahan vegetablesand memiliki sifat antioksidan yang menawarkan perlindungan yang signifikan terhadap kanser dan penyakit kronik yang lain, serta perlindungan daripada pelbagai racun persekitaran, termasuk racun perosak. kecederaan Beracun bagi otak hampir pasti punca penyakit Parkinson, dan mungkin sclerosis lateral amyothropic. Untuk itu alasan saja, sebuah idea yang baik untuk makan sehari-hari sebagai sebahagian daripada banyak spektrum warna yang anda boleh. Its juga idea yang baik untuk mengambil suplemen multivitamin-multimineral harian yang memberikan dosis yang tepat dan bentuk antioksidan kunci: vitamin C dan E, karotenoid dicampur dan selenium.

Sebuah diet yang baik tentu bukan satu-satunya cara untuk melindungi dan meningkatkan kesihatan otak. Teratur berolahraga fikiran dan tidak merokok juga penting. Tapi pilihan makanan melakukan hitungan. Jadi makan sayur-sayuran anda, fikirkan tentang dos harian omega-3 dan mempertimbangkan lebih banyak bumbu makanan anda dengan kunyit.



Oleh Andrew Weil, M.D.

TIME Magazine Sunday, Jan. 08, 2006

...................................


Andrew Weil
Dari Wikipedia, the free encyclopedia


Thomas Andrew Weil (Lahir 8 Jun 1942) adalah seorang penulis Amerika dan doktor, paling dikenali untuk membuat dan mempopularkan bidang perubatan integratif. Weil adalah penulis  beberapa buku terlaris dan mengendalikan laman web dan newsletter bulanan mempromosikan kesihatan awam dan penuaan sihat. Dia adalah pengasas dan Pengarah Program Pusat Arizona untuk Integrative Medicine.

Andrew Weil lahir 8 Jun 1942 di Philadelphia, kketurunan Jerman dan Ukraine. Orang tuanya memiliki kedai topi wanita. Ia menghadiri kedua-dua perguruan tinggi dan sekolah perubatan di Harvard University. Sebagai sarjana, Weil diutamakan dalam botani dan menulis tesisnya pada sifat narkotik dan juga berkhidmat sebagai editor Crimson Harvard. Setelah selesai sekolah perubatan, ia menyelesaikan thesis perubatan di Mt. Sion Hospital di San Francisco dan kemudian bekerja selama setahun dengan Institut Kebangsaan Kesihatan Mental.

Dari 1971-1974, dia melakukan perjalanan ke seluruh Amerika Selatan sebagai ahli untuk Institut Lancar Hal Dunia. Ia menerbitkan buku pertamanya, The Mind Alam, pada tahun 1972. Weil menulis sembilan buah buku, dan menjadi penyumbang tetap untuk majalah Times 1975-1983. Weil telah memfokuskan banyak karyanya tentang masalah kesihatan orang Amerika yang lebih tua. Bukunya, Penuaan Sihat, melihat semakin tua dari perspektif fizikal, sosial dan lintas-budaya, dan menekankan penuaan yang tidak dapat disembuhkan, tetapi boleh disertai dengan kesihatan yang baik, "ketenangan, kebijaksanaan, dan jenis sendiri kekuasaan dan rahmat ".

Falsafah Perubatan

Weil berpendapat, rawatan alternatif yang melengkapi adalah pendekatan yang harus digunakan dalam hubungannya dengan satu sama lain. Secara khusus, ia berpendapat bahawa ubat mainstream sangat sesuai untuk campur tangan dalam krisis, sedangkan rawatan alternatif yang terbaik digunakan untuk pencegahan dan pemeliharaan kesihatan. Dia mempromosikan ubat integratif sebagai kombinasi dari kedua-dua pendekatan tersebut. Nutrisi, sukan, dan pengurangan stres ditekankan di hampir semua karya kesihatan Weil.

Weil telah mengakui pengaruh banyak orang, idea-idea falsafah dan spiritual, dan teknik pada pendekatan untuk rawatan alternatif.

Weil sebelumnya telah menyatakan menentang perang melawan ubat-ubatan, mengutip manfaat daripada tanaman. Dia mempromosikan penggunaan perubatan tumbuhan-tumbuhan sebagai pendekatan yang kurang bermasalah terhadap rawatan berbanding dengan ubat-ubatan sintetik.

Majalah Forbes menulis: "Dr Weil, lulusan Harvard Medical School, adalah salah satu guru yang paling banyak dikenali dan dihormati dalam  rawatan alternatif. Selama lima tahun, ia telah menawarkan troubleshooting langsung dan nasihat tentang kesihatan dan mendidik masyarakat tentang terapi alternatif.

Weil adalah penyokong daripada diet kaya buah-buahan organik dan sayur-sayuran dan ikan konsumsi secara teratur. Ia juga seorang pengkritik keras minyak terhidrogenasi separa. Dalam sebuah wawancara di Larry King Live, Weil mendakwa bahawa gula, pati, karbohidrat olahan, dan trans-lemak yang lebih berbahaya bagi tubuh manusia daripada lemak tepu.

...................................


KEBAIKAN IKAN KELI DENGAN OMEGA-3

Minyak ikan mempunyai asid lemak omega 3 yang tinggi yang datang dari sumber makanan ikan ia itu fitoplankton.Asid lemak omega 3 banyak terdapat dalam walnut,plankton marin dan ikan berlemak.

Komponen utama minyak walnut adalah asid alinoleik (ALA),sementara asid lemak yang terdapat dalam ikan berlemak dan dan minyak ikan adalah EPA dan DHA.Manakala minyak sayuran pula mempunyai kadar asid lemak omega 6 yang tinggi saperti minyak jagong dan minyak soya yang mengandungi kadar asid linoleik(LA) yang banyak.

Dalam tubuh manusia,ALA juga boleh di tukarkan kepada EPA dan DHA.Walau bagaimana pun,proses penukaran ini kurang berkesan pada bayi dan orang tua.

Apakah asid lemak omega 3

Terdapat 3 komponen utama asid lemak omega 3 ia itu
1.Asid O-linoleik (ALA),
2.Asid Eicopentaenoik (EPA)
3.Acid Dokosoheksonoik (DHA)

Acid lemak boleh di bahagikan kepada dua bahagian iaitu
1.Tepu (saturated)
2.Tidak tepu (unsaturated).



Acid lemak tepu tidak mempunyai ikatan dubel dan berbentuk pepejal pada suhu bilik.Kebanyakan asid lemak tepu boleh meningkatkan tahap kolesterol dalam darah manusia.Asid lemak tidak tepu pula mempunyai satu atau lebih ikatan dubel.

Asid lemak tidak tepu dengan satu ikatan dubel di panggil asid lemak ‘monounsaturated’ manakala asid lemak yang mempunyai lebih dari satu ikatan dubel di panggil asid lemak ‘polyunsaturated atau PUFAs,PUFAs terdapat dalam minyak ikan dan amat diperlukan oleh setiap orang.




Terdapat dua siri PUFAs,iaitu n-6 dan n-3.Contoh.Asid lemak n-6 adalah asid linoleik (LA),yang terdapat dalam minyak sayuran .Asid lemak tidak tepu ‘monounsaturated’dan polyunsaturated tidak meningkatkan tahap kolesol pada manusia.Pada suhu bilik, ’Monounsaturated’adalah hampir cecair manakala polyunsaturated adalah cecair.
Kebaikan Asid Lemak Omega-3 Terhadap Kesihatan Manusia
Antara kebaikan asid lemak omega-3 (EPA & DHA) kepada kesihatan manusia, selain mengurangkan risiko penyakit barah dan jantung adalah:-

-Meningkatkan tahap penglihatan dan sistem saraf pusat bagi fetus dan bayi

-Memulihkan radang seterusnya mengurangkan risiko artheroskleriosis

-Mengurangkan kadar bengkak pada sendi bagi pesakit rheumatoid arthritis

-Mengurangkan simptom psoriasis (sejenis penyakit kulit yang kronik)

-Mengurangkan kadar kematian bagi pesakit buah pinggang

-Mengurangkan tahap mikroalbuminuria bagi pesakit kencing manis yang bergantung pada insulin

-Meningkatkan fleksibiliti membran dan menggalakkan fungsi biologi

-Melambatkan proses penuaan dan penyakit autoimmum yang berkaitan dengan usia
 

-Menggalakkan kecerdasan fikiran

No comments: