ads

Thursday, December 22, 2011

Hidup tidak adil, terima seadanya...

Kita perlu menghargai diri kita sendiri kerana kita adalah mahkluk ciptaanNya yang sangat hebat. Kita diberikan akal yang cerdas dan tubuh badan yang sihat supaya kita dapat menikmati kehidupan dengan sebaiknya. Hargailah nikmat akal dan tubuh yang kita miliki. Gunakalah ia supaya dapat memberi kebaikan kepada diri kita sendiri dan juga orang lain.

Penuh semangat bersama Dr. Ranjit Singh Malhi, ketika di seminarnya.

Kualiti bermula dan berakhir dengan individu. Orang yang berkualiti menghasilkan kerja berkualiti.
- Ranjit Singh Malhi

Sebanyak mana pun motivasi adalah mustahil selagi harga diri seorang tidak dipertingkat.
- Charles E. Kessock

Kualiti peribadi adalah tunjang kualiti organisasi.
 - Ranjit Singh Malhi

Orang menganal pasti keperluan pelanggan. Orang melaksanakan penambah-baikan berterusan. Orang menyebabkan sesuatu berlaku. - Daniel T. Seymour

Harga diri ialah teras bagi tiap - tiap orang, pusat dari mana semua daya kreatif, motivasi dan kerja yang produktif berpunca.
  - Will Schutz

Prestasi tinggi yang kekal dan tulen bermula daripada keputusan dalaman untuk menjadi cemerlang.
  - Charles Garfield

Saya akan bayar lebih untuk kebolehan menangani orang daripada mana - mana kebolehan yang lain.

 - John D . Rockefeller 

Lebih banyak kerjaya telah jahanam akibat perhubungan manusia yang buruk berbanding dengan kekurangan keupayaan teknikal.
  - Elwood N . Chapman

Berbanggalah dengan apa yang anda lakukan. Kerja anda membayangkan diri anda secara langsung. 
 - Denis Waitley & Deni L . Witt 

Perbezaan antara kerja dengan permainan adalah sikap. Kerja, dilakukan dengan sempurna, adalah permainan. - Gerald G . May

Hanya ada satu ceruk dalam alam semesta ini yang pasti anda dapat memperbaik; dan ceruk itu ialah diri anda. 
 - Gautama Buddha

The sky is the limit. Give your best. Aim high.
 - Dr. Ranjit Singh Malhi, Ph.D. menulis di muka 2 ketika menghadiahkan buku Mempertingkatkan Kualiti Peribadi - Menjana diri untuk mencapai prestasi unggul di tempat kerja.

TENTANG PENGARANG

Ranjit Singh Malhi, Ph.D. merupakan seorang konsultan pengurusan yang terkenal di peringkat antarabangsa , penceramah yang berwibawa, pengarang yang prolifik dan kolumnis yang popular. Dr Ranjit ialah Pengarah Urusan dan Konsultan Utama TQM Consultants Sdn. Bhd. dan Self - Esteem Seminars Sdn. Bhd. Beliau juga merupakan Presiden Malaysian Association for Self - Esteem and Peak Performance (MASEPP) dan Timbalan Presiden International Council for Self - Esteem.

Dr.Ranjit ialah pengarang buku - buku laris Enhancing Self - Esteem: Reengineering Yourself for Success in the New Millennium dan Enhancing Managerial Performance: Empowering Yourself to Become a High Performance Manager. Beliau telah menerbitkan lebih daripada 100 artikel tentang Pengurusan Kualiti Menyeluruh, Pembangunan Organisasi dan Pembangunan Diri, di samping menjadi kolumnis bagi akhbar The Sun dan Utusan Malaysia.

Ini kisah benar, Abang Singh memulakan bicara... untuk mencapai kejayaan jangan beralasan, teruskan usaha. Seterusnya Abang Singh menterjemahkan ayat Al Quran mengenai mengharagai diri kita sendiri. Ketentuan nasib. Tuhan tidak akan mengubah satu kaum melainkan kaum itu sendiri mengubahnya.

Bagaimana mencapai sukses? Pernahkah anda membina tembok diri anda sendiri dan berkata "Aku tidak mungkin melakukan itu"?. Tidakkah suara kecil itu juga yang selalu merintangi tujuan anda, dan membawa berdozen-dozen alasan bahwa ini dan itu adalah mustahil?.

Keterbatasan yang anda miliki memang meminta anda untuk membatasi diri. Tetapi keputusan tetap di tangan anda...

Relakah anda dipenjara oleh keterbatasan? Tentu tidak. Bayangkan apa yang dapat anda capai bila anda 100% mendukung diri anda sendiri.

Berhenti berkhayal, dan mulailah kehidupan cemerlang.

 If you are not for your seft, who will be. - Hellel seorang Yahudi.

If not now, when?

The first secret of success is self-trust - RW Eme



Sejak 1990, Dr.Ranjit telah mengendalikan lebih daripada 500 program latihan dalam bidang pengurusan dan pembangunan diri. Antara klien korporatnya ialah Nestle, Mayban, Bank Negara Malaysia, Malaysian National Reinsurance, HP Sales Malaysia, Universiti Utara Malaysia; Universiti Kebangsaan Malaysia, Sime Singapore, Kementerian Pembangunan, Brunei Darus Salam, Galfar Engineering & Contracting LLC, Oman dan Bahrain Petroleum Company.

Dr. Ranjit memiliki ijazah Sarjana Muda Sastera (Kepujian) daripada Syracuse University, Amerika Syarikat dan Doktor Falsafah dalam bidang Gelagat Organisasi daripada Warnborough University, United Kingdom.
 

Enhancing Personal Quality oleh Dr. Ranjit Singh Malhi dari TQM Consultants Sdn. Bhd. dalam seminarnya yang berlangsung pada Nov 2, 2011. email: ranjit@tqm.com.my www.tqm.com.my

No comments: