ads

Tuesday, July 16, 2013

Aku tidak ketemu DIA lagi...


Pertemuan dengan seorang yang tidak dikenali memberi pengajaran. Ini terjadi ketika pekena cendol dan rojak berdekatan Pam Station Petronas di Bangsar.



Aku tidak ketemunya lagi

Satu tengah hari yang bersih
Pekena cendol dan rojak
Warung 'van bergerak' di Petronas Pam Station, Bangsar

Sejak 80an warung ini wujud
tetapi mamak silih berganti
resepi sama, sama rasa
ada orang kata
Dalam cendolnya diletakkan cacing
mengekalkan lemak

Tetapi tidak menjadi isu
Saban hari sentiasa ada
lapar dan lapar…

Kini aku kembali lagi
sejak 90an...
Tahun 2013 petama kali datang bulan April

Sementara menunggu ais di kepal
Sebelah ku seorang lelaki korperat
Peramah dan mudah senyum
Bekulit cerah pakaian kemas
Berbadan sasa dan menarik
… melihat pelanggan datang dan pergi
gadis berfesyen memancing mata
membontot dan bertumit tinggi…

melihat perempuan lalu lalang
Bertegur sapa...
menjual cerita 'personal' semudah mencicipi cendol
Mengambil talefon bimbit
menujukkan sms gadis-gadis…

Gadis 1, sms nama - masjid…
Sifat pemurahnya
membelanja murid-murid sekelas
ustazah jatuh hati…

Gadis 2, Suway Legoon
sering membelanjanya makan
Tiada lagi alasan…

Gadis 3,
….
Sering menghulurkan RM…

Gadis 4, mengajak kahwin
Takut bini takut realiti
Berpura alim, pijak semut tak mati

Aku sedar ketelanjuranku…
Aku sering munasabah diri
tetapi Sang Nafsu
telalu sukar mengawalnya…


Beberapa tahun lepas
Aku pergi ke Tanah Suci
Ujian datang ujian pergi

Hanya kerana telalu mesra dengan perempuan
Ketika sedang makan
melihat kemesraan isterinya
cemburu berapi
Suami itu membelasah aku
dengan kerusi besi di meja makan

seminggu aku terlantar di hospital
aku sendiri tidak tahu kesalahan
Itulah ujian buat ku…

Umurku 59 tahun
bekas olahraga sukan commonweal
Ujian maha hebat…
Aku bersalah denganNya

Setiap muhasabah diri
aku mengadu kelemahanku
aku bersalah
Sukar mengawal nafsu
Perempuan begitu mudah mendatangiku…
aku tertewas…


Seterusnya, dia berkata
"Aku bersalah dengan Pencipta"
Aku sering menghantar doa


Aku tidak ketemunya lagi… nak membebel

Aku berkata dalam diam kepada ku dan dia...
"Abang bersalah dengan manusia'
Dengan manusia, kita perlu minta maaf
Itulah modal berjual beli di kemudian nanti...







 

No comments: