ads

Thursday, April 25, 2013

PRU 13 'Naskah buat YB

Ego YB menjadi Panas Miang…

 Aku Bersama UMNO
dari Facebook - Demi Rakyat da...


Tuai padi antara masak
Padi muda dibuat emping
Bila berjaya janganlah riak
Sudi kiranya jalan seiring


Politik den raso adalah satu jenama dan pado asalnyo dio tak kotor tapi sekarang ni orang dah diiktirafkannyo sebagai War Without Bloodshed. Yang mengkotorkannyo adalah spesis yang dinamokan manusio. Macam mano warak dan alim sekali sorang tu, Kalau dah terojon dalam politik dio mesti tak banyak atau sikit kono burukkian lawan dio. Bilo dah jadi macam ni, mako jadilah politik itu kotor. Sodih Den dongan orang yang baik dan alim macam Ustaz tu masuk politik, dulu tak pornah dongar orang usik dio, tapi la ni ado dongar macam-macam hal dio... kalau kito tanyo orang karang torus dio kato fitnah dan konspirasi, tanyo orang BN dah adat orang berpolitik, cam mano, fikirlah sendiri, macam den ni duax DUN dan Parlimen semuo mata sepet bertanding… poning…

 Dari Facebook - Demi Rakyat da...


Apo nak dikato

YB dari Selatan ini, 5 deked dulunya diiktiraf 'winnable candidate', prihatin dan peka terhadap masalah teman-teman yang memperjuangkannya untuk tercalon menjadi Adun. Kini terbukti rapuh dan terkulai dek pangkat. Seolah-olah ' Kiambang bercerai biduk tersepai… Apo nak dikato?. Ujian pangkat kedudukan dan harta juga jadi pertimbangan dan tertewas akhirnya…

Cukup memualkan, keluh 4 sahabat yang merupakan rangkaian 5 orang (Hang Tuah 5 bersahabat, ke sawah dan ke pamah sama dijejaki) meluah rasa berbuku terhadap YB 'Jetset' ini. Nak hubungi teman-teman lama cukup berat. Pelik, nombor hp ado… Hantarlah SMS dan balaslah SMS teman-teman…

Riak kekeruhan dan rasa terpinggir kian berbahang antara teman-teman seperjuangan yang bertungkus-lumus membantu dan menjadikannya YB. YB ini telah melupakan secara total sahabat berlimanya. Mereka-mereka inilah berjuang membenamkan lawannya TKO dan menaikkannya menjadi Adun. Kini YB tercalon lagi tanpa teman-teman rapat yang membantunya dahulu. YB dikelilingi orang-orang baru yang entah baik, entah barriar di sekelilingnya… Talam Dua Muka @ Tumpang Semangkok' @ 'Kepentingan proksi'. Pandai bercakap belum tentu hebat bekerja. Bijak berforum tapi menjarakkan sahabat lamanya, PAnyalah memisahkan teman-temannya lama YB. Gampang, sekali lagi… Jang Minang menghamun.

YB ini "winnable candidate", tetapi sudah terkeluar daripada skrin calon paling berpotensi. 'Dio ni berubah 180 darjah'. Anak watan ini cukup mengejutkan 4 orang teman rapatnya. Apatah lagi Jang Minang yang sama-sama membantu jiwa raga menaikknya dan kini bertahta sebagai YB. "Kalau nak tulis cukup panjang sejarahnya berjela-jela selama 22 tahun, Jang Minang membuka bual cerita dan meluah rasa.


Kejaya politiknya cukup menyerlah...
Bermula sebagai Ketua Pemuda UMNO Cawangan tahun 90an. Di penghujung tahun dipilih menjadi Ketua Pemuda Bahagian.

Tahun 2003 beliau kalah, pertandingan Pemuda Bahagian dan tersinggkir kerana ada komplot terancang menjatuhkannya. Tahun 2004 menjadi Sayap BELIA 4B dan NGO. Seterusnya tahun 2008 menjadi Adun mengalahkan Calon Pas.


Kito dah terkeno

Jang Minang dengan mata berkaca menghitung masa. "Semua menjadi kenangan". Mereka selalu berborak @ bermasyuarat di pankin di bawah pokok beringin di kerusi di depan rumah YB hingga hampir setiap malam merayap hingga ke jam 2 pagi. Mengatur strategi dan merancang merobekkan musuh. Kalau pokok beringin itu boleh berkata-kata, tentu menangis sebak mengenangkan tuannya. 'Give me 5 second, i'll give you 5 years'... slogan ini tidak memberi makna lagi.

Hari-hari terakhir seorang Pembatu Politikus bersurah. "Saat paling menyeronokkan dan cukup membahagiakannya sewaktu menyaksikan YB menerima Watikah Pelantikan menjadi Adun dari Sultan di Dewan Undangan Negeri. Jang Minang tidak dapat berkata apa-apa dan air mata menitis tanpa disedari. Kejayaan besar melihat anak watan menjadi wakil rakyat. Rasa puas dan berbaloi mengenangkan perjuangan 5 sahabat selama 22 tahun menaikkannya seperti kisah Hang Tuah berperang melawan musuh.


Koto timon dio durian

"I got northing to loose", Jang Minang menyembunyikan perasaannya walaupun teman-temannya mengetahui hubungan rapatnya. "Kita jujur bekerja dan membantunya, tidak meminta balasan. Hubungilah, sekurang-kurang bertanya khabar…". Ini kalilah, bah…

Sebenarnya ada lagi pelbagai isu yang berlegar di Dun itu tetapi Jang Minang enggan berinteraksi. "Semoga YB paneh akan bertambah paneh lagi selepas pru 13. Ini mungkin pengajaran besor!. Jangan lupa kawan-kawan atau kawan-kawan akan melupannya. Apo cito kawan baik ese tu si YB?.. kek mano dio nak bertanding? Lupokan sajo…

"Semua menjadi kenangan". Mereka selalu berborak @ bermasyuarat di pankin di bawah pokok beringin di kerusi di depan rumah YB hingga hampir setiap malam merayap hingga ke jam 2 pagi.


Sebangsa, senegara, sejiwa - SeMalaysia - 1 Malaysia

Dalam politik, dendam mendendam lumrah tetapi kali ini, terang dan berani; tidak pernah berlaku begitu terserlah, begitu defiant dalam sejarah Umno. Secara terbuka oleh orang kuat parti seperti …………. dan lain-lain. Pada saya, lebih baik mereka melakukannya terang-terang daripada yang bermuka-muka, (bilangannya lebih ramai) yang terus menjadi api dalam sekam (juga berlaku dalam semua parti bertanding). Kumpulan serang hendap ini lebih berbahaya daripada yang berani terang-terang menentang, mencabar parti dan ketuanya!.

Krisis memasukkan semua elemen berpolitik daripada yang paling luhur hingga yang paling kotor. Konsep demokrasi terlalu baru bagi rakyat negara ini. Dalam pertarungan politik, semuanya dihalalkan. Seperti halnya dengan watak Lebai, agama menjadi alat politik atau agama dipolitikkan. Perlu diingat Pilihan Raya Umum (PRU) tahun 1959, pilihan raya yang pertama selepas kemerdekaan. Krisis mengingatkan kita bahawa politik tidak banyak berubah sejak 54 tahun yang lalu.


Calon BN dan PAS kempen bersama.
Tahniah buat Pak Lang Hasbullah dan Ustaz Nazri. Anda menjadi contoh kepada yang lain. Ini yang kita mahukan. Insyaallah.. satu hari nanti kita akan bersatu. Amin..

Tak ada guna nak gaduh, debat, perlekeh sesama kita setakat penyokong.... Kita yg kita suka kita hormat yg orang lain suka. Dari Facebook.


Biarkan Anonymous yang berbicara...

Anonymous said...
DUN XX diteraju oleh YB XX, UMNO. Dia sudah terkeluar daripada senarai calon paling berpotensi menang dan terbaik. Kena tukarlah. 


Anonymous said...
YG NAK MEMERINTAH XX IALAH BN calon yg ada itu cuma batu loncatan sahaja...



Anonymous said
...
Saya amat risaukan kredibitili YB dalam mentadbir DUN ini.

Saya banyak mendengar pelbagai reaksi negatif mengenai ADUN ini. paling utama isu yang berlegar ialah kegagalan ADUN dalam mengurus lambakan peniaga asing...

dalam pada itu, pelbagai lagi rungutan yang saya terima daripada rakan-rakan baik ADUN yang sudah sifatkan ADUN sebagai ego dan tidak mesra...





Penulis/pemblogger
Tahniah, dicalonkan semula di XX. Selamat myumbangkan bakti. Diiringi doa peroleh kmengan besar. 
- menghantar SMS

- Penulis mengenali YB agak lama (1992) dan pernah mengendalikan beberapa projek bersamanya. Sepanjang perkenalan dan berurusan dengannya semua berjalan lancar dan mudah. Hati-budinya yang lohor dan prihatin dengan kawan-kawan. Semasa saya kemalangan beliau datang melawat dan saya cukup berbesar hati. Saya mendoakan YB boleh pergi jauh menyumbang bakti kepada anak watan. Saya juga mendoakan YB succces dan apa-apa kekilafan itu mungkin dari pihak ketiga.

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Al-An'aam, Ayat 67


- Sheikh Mustafakamal Alaziz


Gambar/Grafik cuma hiasan semata.




1 comment:

sheikh mustafa kamal al aziz said...

KUASA RAKYAT, YB Kita tewas PRU'13 dengan mojoriti lebih 4 ribu undi. Saya mendoakan beliau tabah dan teruskan perjuangan. Dan ada hikmah disebalik kekalahan itu.