ads

Saturday, June 4, 2016

Muhammad Ali telah 'berpergian'




Terapung-apung seperti rama-rama,
menyengat seperti lebah"


BELANSUNGKAWA
17 Januari 1942 - 5 June 2016


LEGENDA tinju dunia, Muhammad Ali meninggal dunia pada usia 74 tahun.

Kematian Ali disahkan dalam kenyataan yang dikeluarkan oleh jurucakap keluarga, Bob Gunnell pada lewat petang Jumaat (waktu tempatan) iaitu sehari selepas beliau dimasukkan ke hospital di Phoenix susulan masalah pernafasan.

"Selepas bertarung selama 32 tahun dengan penyakit Parkinson, Muhammad Ali meninggal dunia pada usia 74," katanya.

Sebelum ini, bekas juara heavyweight sebanyak tiga kali itu dikejarkan ke hospital dan terpaksa bergantung kepada alat bantuan hayat.

Beliau terkenal dengan panggilan "The Greatest".

Ali disahkan menghidap penyakit Parkinson pada 1984.

Sepanjang kariernya, Ali dianggarkan menerima 29,000 kali tumbukan daripada lawannya.
Dengan itu beliau dianggap sebagai manusia paling diiktiraf di dunia.

Terkenal dengan gaya menari sambil bertinju, Ali peninju pertama menang juara heavyweight sebanyak tiga kali antara tahun 1964 dan 1978.

Antara kata-kata yang termasyhur dan diingati ialah mengenai dirinya iaitu: "Float like a butterfly, sting like a bee." (Terapung-apung seperti rama-rama, menyengat seperti lebah").
Ali dilahirkan di Louisville, Kentucky, pada 17 Januari 1942, dengan nama Cassius Marcellus Clay Jr.

Nama itu digunakan sebagai berkongsi kesengsaraan terhadap perhambaan orang kulit hitam pada kurun ke-19.

Beliau kemudian menukar namanya sebaik memeluk agama Islam pada tahun 1964.

Ali meninggalkan seorang isteri, Lonnie Williams, yang dikenalinya sejak dari kecil di Louisville.

Pasangan itu dikurniakan sembilan orang anak.

...............................



Akulah terbesar! Saya masih muda, aku tampan, aku cepat, saya tidak mungkin bisa mengalahkan. Mereka semua harus jatuh di babak i panggilan. Aku harus perangko. Itulah satu-satunya cara aku akan bisa menjilat. Juara kelas berat dunia harus cukup seperti saya. tidak membual jika Anda bisa mendukungnya. Float seperti kupu-kupu, menyengat seperti lebah. Aku begitu berarti, saya membuat obat sakit. i terguncang dunia. Me! Whee!
(Muhammad Ali Clay / Cassius Jr)


Aku sangat cepat, bahwa saya tadi malam mematikan lampu di kamarku dan di tempat tidur sebelum ruangan itu gelap.
(Muhammad Ali Clay / Cassius Jr)

Akulah terbesar! Tidak hanya i knock em 'out, saya memilih bundar!
(Muhammad Ali Clay / Cassius Jr)

Aku tahu ke mana aku pergi dan saya tahu kebenaran dan saya tidak harus menjadi apa yang Anda ingin saya menjadi. Aku bebas untuk menjadi apa yang saya inginkan.
(Muhammad Ali Clay / Cassius Jr)

Juara terbuat dari sesuatu. Mereka telah jauh di dalam mereka, keinginan, mimpi, visi. Mereka harus memiliki stamina menit-menit terakhir, mereka harus sedikit lebih cepat, mereka harus memiliki keterampilan di kehendak. Tetapi akan harus lebih kuat daripada keterampilan.
(Muhammad Ali Clay / Cassius Jr)

Persahabatan bukanlah sesuatu yang Anda pelajari di sekolah. Tapi jika Anda tidak belajar arti persahabatan, Anda benar-benar tidak belajar apa-apa.
(Muhammad Ali Clay / Cassius Jr)

Kurangnya iman membuat orang takut tantangan rapat, dan saya percaya pada diri sendiri.
(Muhammad Ali Clay / Cassius Jr)

Saya berharap orang akan senang orang lain cara mereka mencintaiku. Ini akan menjadi dunia yang lebih baik.
(Muhammad Ali Clay / Cassius Jr)

Hanya saja pekerjaan. Rumput tumbuh, burung terbang, ombak pon pasir. Aku memukul orang sampai.
(Muhammad Ali Clay / Cassius Jr)

Orang yang tidak memiliki imajinasi tidak memiliki sayap.
(Muhammad Ali Clay / Cassius Jr)

Saya percaya pada agama Islam. Saya percaya pada ALLAH dan damai.
(Muhammad Ali Clay / Cassius Jr)

Hidup adalah judi. Anda bisa terluka, tapi orang meninggal dalam kecelakaan pesawat, kehilangan lengan dan kaki dalam kecelakaan mobil; orang meninggal setiap hari. Sama dengan pejuang: beberapa mati, beberapa orang terluka, beberapa melanjutkan. Anda hanya tidak membiarkan diri Anda percaya itu akan terjadi pada Anda.
(Muhammad Ali Clay / Cassius Jr)

"Mustahil hanya satu perkataan besar dibuang di sekitar oleh lelaki kecil yang merasa lebih mudah untuk hidup di dunia, mereka telah diberikan daripada untuk meneroka kuasa yang mereka ada untuk mengubahnya. Mustahil bukan fakta. Ia adalah pendapat. Mustahil tidak perisytiharan. Ia adalah satu keberanian. Mustahil potensi. Mustahil adalah sementara. Tiada yang mustahil."





"Saya benci setiap minit latihan, tetapi saya berkata, 'Jangan berhenti. Menderita sekarang dan hidup sepanjang hayat anda sebagai juara. "

"Di rumah saya adalah seorang lelaki yang baik, tetapi saya tidak mahu dunia tahu. orang yang rendah hati, saya telah mendapati, tidak mendapat sangat jauh. "

"Seorang lelaki yang tidak mempunyai imaginasi tidak mempunyai sayap."

"Dia (Sonny Liston) terlalu hodoh menjadi juara dunia. 'The World Champ' harus cukup seperti saya!"

"Saya angkasawan tinju. Joe Louis dan Dempsey adalah hanya juruterbang jet. Saya dalam dunia saya sendiri."

"Saya telah bergelut dengan buaya. Saya telah bergelut dengan ikan paus. Kuperbuat kilat digari. Dan campakkanlah guruh di penjara. "

"Membenci orang kerana warna mereka adalah salah. Dan ia tidak kira yang berwarna tidak membenci. Ia hanya perkara biasa yang salah."

"Ia tidak bercakap besar jika anda boleh menyokong teori tersebut."

"Saya lelaki yang paling diiktiraf dan disayangi yang pernah hidup cuz tidak ada satelit apabila Isa dan Musa adalah sekitar, jadi orang yang jauh di kampung-kampung tidak tahu tentang mereka."

"Ia hanya pekerjaan. Rumput tumbuh, burung terbang, gelombang pasir gurun. Aku memukul diri orang lain."

"Saya bukan yang paling besar, saya berganda besar."

"Kehidupan setiap hari seolah-olah ia terakhir anda kerana suatu hari nanti anda akan menjadi betul."



Berdiam adalah emas apabila anda tidak boleh memikirkan jawapan yang baik.


..................



KOLEKSI KATA MUTIARA JUARA DARI MUHAMMAD ALI

Para juara tidak dibuat di arena. Para juara dibuat dari sesuatu yang ada di dalam diri mereka – sebuah hasrat, sebuah impian, sebuah visi. Mereka memiliki keterampilan dan kemauan, tetapi kemauanlah yang terbesar.
Muhammad Ali
Saya yang terbaik, Saya mengatakannya bahkan sebelum saya mengetahuinya.
Muhammad Ali
Saya benci latihan pada setiap menitnya, tetapi saya berkata, “Jangan berhenti. Menderita sekarang dan menjalani sisa kehidupan Anda sebagai juara.”
Muhammad Ali
Dia yang tidak cukup berani untuk mengambil resiko, tidak akan mendapatkan apa-apa dalam hidupnya.
Muhammad Ali
Jika pikiran bisa memikirkannya, dan hati saya bisa mempercayainya – maka saya bisa mencapainya.
Muhammad Ali
Untuk menjadi seorang juara hebat Anda harus percaya bahwa Anda yang terbaik. Jika tidak, berpura-puralah.
Muhammad Ali

Berikut ini kutipan-kutipan kata-kata mutiara dari sang legenda ini:
Jika saya tidak jadi petinju, mungkin saya akan jadi tukang sapu, tapi jadi tukang sapu terbaik di dunia.

Seorang pemenang tidak didapat dari arena latihan di gymnasium. Pemenang sejati diperoleh dari apa yang ada di dalam diri mereka: sebuah HASRAT, sebuah IMPIAN, dan sebuah VISI ke depan!

Seekor ayam berkokok hanya ketika melihat cahaya. Dengan menempatkannya di tempat gelap dia tidak akan pernah berkokok. Saya telah melihat cahaya dan saya berkokok.

Di rumah saya seorang pria yang baik, tetapi saya tidak ingin dunia tahu. Orang yang rendah hati, saya telah menemukannya, tidak lama.

Diam adalah emas ketika anda tidak dapat memikirkan jawaban yang baik.

Orang yang tidak memiiki imajinasi tidak memiliki sayap.

Apa yang membuat saya terus berusaha adalah tujuan.

Melayang seperti kupu-kupu, menyengat seperti lebah.

Persahabatan….bukanlah sesuatu yang kamu pelajari di sekolah. Tapi jika anda belum belajar arti persahabatan, anda benar-benar tidak belajar apa-apa.

Dia yang tidak cukup berani untuk mengambil resiko tidak akan memiliki kesempurnaan dalam hidup.

Saya adalah astronot tinju. Joe Louis dan Dempsey hanya pilot jet. Saya di dalam dunia saya sendiri.

Saya benci setiap menit dari latihan, tapi saya berkata, “Jangan berhenti. Menderita sekarang dan majalani sisa hidupmu sebagai juara.”

Saya yang terbaik, saya mengatakannya bahkan sebelum saya mengetahuinya.


Al Fatihah



No comments: