ads

Thursday, September 26, 2019

Nostalgia semasa kanak-kanak


Perasaan sayu tidak dapat disembunyikan bila melintasi Kampung KT dan mengimbau kenangan di alam kanak-kanak. Apa tidaknya, di sinilah tempat aku bermain, mandi sungai, bersekolah agama, melastik sarang tebuan dan sebagainya. Kini kampungku, KT telah hilang dan diliputi belukar tebal. Hanya kedengaran engin kenderaan keluar masuk melalui kampung ini.

Kampung di tepi Sungai Pahang ini telah lama ditinggalkan. Penduduknya telah berpindah ke serata tempat mencari penghidupan. Alangkah angkuhnya penghidupan!, kampung yang menyimpan seribu kenangan ditinggalkan bersarang anai-anai...


Kisah Pak Lang Cha

Pak Saudara ku telah berpindah ke kampung berdekatan dan beralih kerjaya. dari Penoreh Getah tegar ke IKS. Pasangan suami isteri ini menjadi Pengusaha IKS separa berjaya!.

Syarikat IKS, SKT menyediakan dwi-makanan pagi dan petang yang cukup menyelerakan, disediakan secara segera untuk generasi kini yang sentiasa sibuk. Cuma panaskan di oven atau di kuali. Siap untuk dihidangkan. Idea ini diperolehi dari bengkel ke seminar yang telah dihadiri oleh kedua pasangan veteran ini.

Walaupun tinggal di kampung kira-kira 25 km dari T, tidak mematahkan semangat kental untuk bergiat dalam industri pemakanan. "Meninggalkan perkerjaan tradisonal untuk menyambut seruan 'Glokal' Pak Najib, kata mereka selamba sambil tergelak.

Seminar demi seminar, kursus demi kursus yang dianjurkan oleh FAMA, MARA, MARDI, Jabatan Pertanian dan seangkatan dengannya membuka mata memandang jauh ke hadapan. Sedang orang kampung masih tergolong kepada pendapatan pertanian dan kerja kampung, pasangan ini membuat 'turning point' menyambut seruan Pak Najib!... Go Glokal!.

Kini kilang perusahan pemakanannya sudah agak berjaya. Mereka membekalkan produk ke kedai-kedai dan pasaraya di J dan T. Permintaan semakin bertambah dan memerlukan ramai pekerja. Tenaga pekerja seramai 3 orang tidak mencukupi. Tenaga kepakaran untuk menebar roti canai masih kurang begitu juga pembuat muffins dan donat kata Mak Lang Limah merungut. Terkadang mereka mendapat tawaran membuat kuih-muih sempena majlis kenduri atau majlis kahwin.

Mak Lang Limah yang jadi pengemudi SSKT sudah berisi badannya. Semasa saya melawatinya 3 tahun lepas, dia kurus cengkong. Mungkin beban kerja dan kekurangan dana peringkat memulakan operasi. Sekarang Mak Lang dah tembam dan kaca-mata semakin membontot. Menjadi mandur saja, meninjau mana yang kurang katanya menerangkan duduknya perkara.

Suaminya, Pak Lang Ca (lewat 60an usianya), bapak saudara saya yang pendiam menuruti semangat kental dan kemahuan isterinya yang nak berIKS itu. Pasangan yang tidak mempunyai zuriat ini tinggal bahagia di cerok kampung yang dipisahkan oleh CSMT (pembinaan jalan air secara tradisonal yang diusahakan oleh arwah ayahnya tahun 60an dipanggil carok untuk mengerakkan air masuk ke tanahnya secara terurus berdekatan Kampung PR (Kenapa Kg. PR?. Kisah Kampung Paya Raja akan disiarkan keluaran akan datang).

"Kenapa nama SSKT tempat kebanyakkan orang keturunan Syed tinggal tak SCMT?, sekurang-kurang mengingati arwah datuk kita yang tabah berusaha membangunkan kampung ini?". "Kan Pak Lang tinggal lama di KKT... sebelum berpindah ke sini", kata bapak saudara saya mempersoalkan. Nama carok tu kurang enak disebut, kata saya memberi soalan tertangguh.


Nostalgia semasa kanak-kanak

Saya pernah tinggal bersamanya selama lebih setahun semasa darjah 5 bersekolah rendah. Inilah faktor menjadi kekuatan untuk merakamkan kisah usahawan ini.

Saya tak sanggup tinggal lama bersama pasangan ini kerana kesunyian melampau. Dan membuat keputusan berpindah ke rumah nenek saya TOK WAH di Kampung Guling Tajau. Pasangan yang pendiam dan kurang aktiviti riadah. Cuma radio (drama Fajar di Bumi Permatalah menjadi hidangan halwa telinga sekeluarga di waktu malam) dan piring hitam yang sering mendendangkan lagu D. J. Dave... dunia pancaroba, suka bertemasya oo o oi... , Uji Rashid ...ku ingin selalu disampingmu dan ..pipi pauh dilayang, alis matanya lentik.. nyanyian Hail Amir.

Untuk menonton TV malam minggu saya terpaksa pergi ke rumah Cikgu Seman (bapak saudara bau bacam) kini allahyarham kira-kira 2 km. Balik menonton TV, pulang sekitar jam 12 malam terpaksa melalui rumah tradisonal peninggalan bekas Tok Penghulu (To Aki Bakar, pak saudara juga yang minat pada bunga-bungaan dan pengumpul batu-batu sungai yang aktif) yang dikatakan berpenghuni. Ini cukup menaikkan bulu tengkok seperti dalam siri 'Seram Kelibon' dalam filem di TV3.


Bila cuti penggal persekolahan, anak menantunya balik ke rumah besar ini. Cucunya bernama Nasa (cikgu mengajar di Mentakab), rapat dengan saya (minat EPL, segala bintang bolasepak dia ingat namanya, tetapi kaki bangku). Setiap petang kami bermain Carrom. Maka berkumpulah kenkawan kampung. Perkara yang mencuit hati, ada seorang kawan bernama Syed Borhanuddin yang cepat panas baran bila kalah. Satu hari dia mencabar saya bertumbuk dekat belakang rumah bapak saudara saya konon menunjukkan kejantanannya. "Anta tunggu dekat situ kalau berani, ana datang", katanya marah padam akibat kalah pertandingan carrom. Petang itu tanpa banyak cerita saya datang tetapi batang hidungnya pun tak nampak. (Saya jadi berani kerana bapak saudara bongsu (Allahyakham) mengajar ilmu Silat Rimau dengan mengikat kain menutup mata hanya bersedia mengelak dan membaham bila mendengar bunyi dari pelbagai arah menerpa).

Lagi pun tinggal di dalam kebun getah di Kuala Tekal begitu membinggungkan. Bunyi kerbau memakan rumput, bunyi cengkerik, burung murai, saling berbalas balun. Apabila waktu malam burung tukang (tung... tung... bunyinya, mengikut hikayat burung ini disumpah Nabi Sulaiman kerana tidak pernah menyiapkan kerja yang diamanahkan secara sempurna, burung ini akan berbunyi mengikut rentak yang sama berpanjangan) dan burung hantu pula berdengung.


Mandi bogel di Sungai bersama kawan-kawan sekampung.

Balik dari sekolah, saya menolongnya memesin getah untuk membuat getah keping. Waktu petang selain pergi sekolah berkokorikulum saya mandi di sungai Pahang bersama kenkawan. Selain mandi kami mencari etok (macam kupang) di tengah sungai bila pasir timbul pada musim panas bersama Syed Hamzah (Asp. polis di Terangganu) dan Syed Harun (Allahrakham). Kami juga mencari kijing (warna gelap macam kupang sebesar tapak tangan) di tanah berlumpur di dalam sungai. Dan terkadang meringankan tangan mencari pucuk paku hijau, rebung, pucuk kayu manis atau memancing (jarang dapat ikan, apa saya buat? menghayunkan joran ke sungai - panas hati).

Balik dari sekolah pagi, saya ke sekolah agama pada sebelah petangnya. Seorang ustazah comel berhidung mancung (anak Mualim Syed Seman Arab) lihat cerita Ayat-ayat cinta mengatakan, saya akan menunaikan fardu haji pada usia muda. Ada petanda. Di dahi saya ada tahi lalat besar katanya...

Selain belajar mengaji pada sebelah malam kami kenkawan (dialag Pahang bermakna kawan-kawan) pergi ke masjid. Apa yang kami buat?. Mencelok rokok jemaah yang diletakkan ditepi dinding dan menghabiskan di rumah kosong sambil membaling sarang tebuan!.

Itulah rutin kami. Rupanya kekurangan intraksi membuatkan manusia bosan dan letih minda walaupun hidup sedarhana sedang. Ketika itu umur saya 11 tahun. Kes serupa berlaku kepada bekas model muda berusia 17 tahun Indonesia, yang digelar Cik Puan Temenggong Kelantan, Manohara Odelia Pinot agaknya...

Kehidupan remaja ditarik membuatkan Mohohara melarikan diri agaknya...
Kemewahan tertolak ke tepi...
http://www.rahsiaperkahwinan.com/2009/06/manohara-odelia-pinot.html

Bernostalgia, kami sekeluarga pergi menonton filem Bobby di Temerloh pada suatu malam. Kebetulan bapak saudara saya ni masih dalam bulan madu. Bila adegen Raj Kapoor berpelukan dengan Dimple Kapadia di atas katli di sebuah banglo...homtoom o bika iho o ja... naluri malu teserlah. Apa yang aku buat? menundukkan kepala ke lantai sedang bapak saudara berpelukan tanpa sepatah ayat... Balik dari Temerloh kami menaiki teksi yang sedang mendendangkan lagu Dahlan Zainuddin... Kisah seorang Biduan... Aku tidak dapat menterjemahkan naluri ketika itu. Aku tekad ingin menjadi penghibur!. Kalau tidak menjadi Pelakon aku menjadi Penulis...

No comments: