ads

Thursday, January 19, 2012

Highlight, camera...Tuah?

  Versi Hang Tuah dari blog: alamjin - TuanKelarias

KEMBARA HANG TUAH versi akhir zaman '2010'

Ketika Hwang Tou Ah berumur lebih kurang 10 tahun bersama teman teman seangkatannya yang masih mempunyai tali persaudaraan yang kuat si  Hwang Jee Fat, Hwang Lee Ker dan Hwang Lee Kiew dan anak anak saudaranya yang lain telah berpeluang untuk menyertai satu rombongan pelayaran kapal dagang dari negeri China negeri asal usul mereka berempat. Hang Tuah pula menurut kata qilnya ialah seorang anak yatim piatu yang kehilangan ibu bapa semenjak kecil lalu dibawa oleh bapa saudaranya seorang saudagar kaya raya berlayar ke arah kepulauan melayu menuju ke sebuah kota yang amat terkenal pada masa itu iaitu, kota Kerajaan Islam Melayu Melaka. Pelayaran anak-anak ini disertai oleh ibu dan bapa saudara mereka yang kebanyakkannya adalah peniaga dan pedagang dari golongan atasan. Kebetulan pada masa yang sama kedua-dua buah negeri  ini telah pun menjalinkan hubungan perdagangan sebelumnya.
Kisah ini bermula pada zaman Sultan Mansyur Syah yang mana pada zaman itu Kota Melaka telah menjadi salah  sebuah pelabuhan persinggahan perdagangan yang sibuk dan terkenal di seluruh dunia ditambah lagi Melaka pada masa itu secara tidak langsung turut menjadi sebuah pusat penyebaran islam terbesar di Asia Tenggara. Melaka ketika itu berada di puncak kemasyhuran dan kekuatan sebagai salah sebuah kerajaan islam yang menawarkan berbagai peluang perniagaan dan pekerjaan.

Melaka ketika itu juga adalah sebagai pusat pengembangan tamadun islam yang kaya dengan berbagai sumber ilmu pengetahuan dunia dan akhirat dari sebelah belahan timur bumi ini. Sebagai buktinya salah sebuah warisan istana Sultan Mansyur Syah, telah dibina dengan menampilkan seni bina islam yang unik dan teramat rahsia yaitu simbol kerajaan islam yang mewarisi kesenian dan kebudayaan ilmu Martabat Tujuh.

Perigi Hang Tuah

Ilmu ini hanya dikenal oleh golongan atasan termasuk para sultan yang memerintah  sebelum itu serta beberapa orang alim ulama dari kalangan sheikh ahli ahli sufi yang kebanyakkannya datang dari luar negeri. Istana yang ditenggelami pasir itu di tingkat bawahnya adalah tempat berkhalwat (uzlah) dan tempat bertawajjuh para sheikh dan golongan para bangsawan termasuk keluarga diraja. Tanpa berlebih lebihan dongeng, saya mendapat tahu dari salah seorang rohaniah yang pernah menjelaskan bahawa istana yang tertimbus sebahagiannya itu adalah bekas pusat pertemuan rahsia dari seluruh dunia dari kalangan para wali kutub, abdal, nujabak dan lain lainnya pada masa awal pemerintahan Sultan Mansyur Shah.

Pada hari ini, dengan takdir dari Allah swt bangunan istana tersebut telah muncul di permukaan dan sedang dalam kajian dan siasatan para pengkaji sejarah. Perhatikanlah batu batu merah kota dan istananya itu, kalau mengikut perkhabaran ghaib, sebenarnya didatangkan khas dari negeri Pasai yang makmur tanpa menggunakan sebuah tongkang atau kapal laut pun, tetapi menggunakan khidmat tenaga jin seperti Nabi Sulaiman a.s memindahkan singgahsana Ratu Balqis dari Sana'a.

Setiap hari tidak putus putus pelabuhan Kota Melaka dilabuhi kapal kapal besar dan kecil yang menurunkan barang dagangan dari negara negara sejauh tanah besar China, Arab, Eropah dan benua benua lain yang tidak terpapar di dalam sejarah. Termasuklah salah sebuah kapal dagang yang ditumpangi oleh anak anak keluarga keturunan Hang yang berlabuh disuatu hari yang bertuah.

Menurut khabar ghaibnya, tinggallah Hang Tou Ah, Hang Jee Fat, Hang Lee Ker dan Hang Lee Kiew di Melaka bersama ibu dan bapa saudaranya serta rakan taulannya yang lain di kawasan kediaman yang disediakan oleh pegawai kerajaan untuk mereka. Gerombolan mereka ini memang di hormati oleh orang orang besar istana termasuk sultan sendiri sama seperti mereka memuliakan kumpulan pedagang asing sebelum dan selepas mereka. Demikianlah halnya anak anak keturunan Hang ini belajar hidup berdikari di negeri orang tanpa belaian kasih sayang dari kedua ibu bapa mereka.

Pada masa yang sama dari sekian ramai rakan kenalan berbangsa melayu, muncullah seorang anak muda dari kalangan yang hampir sebaya dengan mereka langsung menjadi rakan karib setiap hari. Pemuda itu lah yang bergelar Hang Kasturi. Mungkin sempena nama satu haruman yang dipanggil kasturi. Oleh kerana terlalu akrab dan saling percaya dan dipercayai, anak anak serta keluarga keturunan hang itu sengaja memakaikan gelaran keturunan hang kepada  anak muda Kasturi yang memang dikenali ramai oleh penduduk sekitar kota sebagai salah seorang anak penghulu yang dihormati.

Makam Hang Jebat di Jalan Kampung Kuli berdekatan Joker Street.
Keluasan sekitar 18 kaki x 40kaki persegi.

Pada suatu ketika seseorang telah menceritakan kepada mereka bahawa di salah sebuah daerah keadipatian di kepulauan Jawa  terdapat seorang tokoh sakti yang bergelar 'Ki Ageng Adi Putra'. Menurut khabarnya tokoh sakti itu mampu membunuh lawannya tanpa menggunakan sebarang senjata dan tubuhnya yang kebal dari semua jenis senjata yang ada sangat digeruni dan di hormati oleh sesiapa  pun yang mengenalinya.  Sayang, pada pandangan sesetengah mereka, kenapa Ki Ageng tidak mencurahkan bakti  dan menghambakan diri kepada Majapahit. Jawab kami, istilah Ki Ageng itu sendiri membawa arti yang lebih mirip kepada guru agung yang sedia di ketahui ramai bahawa manusia itu  adalah peribadi  yang warak dan suka menyendiri dari kesibukkan dunia.

Peneranagan Makam Hang Jebat.

Ilmu kebal adalah suatu ilmu yang sangat dituntut dan dicari cari oleh kesatria mana sekalipun. Apa yang pasti, pemiliknya atau yang mampu menguasainya akan mendapat tempat di hati sultan atau raja yang berkuasa. Pada hari ini, ilmu ringgit dan peti besi kebal amat penting kepada hartawan dunia. Sesiapa pun yang dapat menguasai ilmu itu maka orang itu dianggap amat hebat dan maha penting sekali. untuk mempertahankan sesebuah kerajaan dari runtuh dikuasai musuh.

Oleh kerana itu, pada masa ilmu kebal menjadi idola para kanuragan dan para pahlawan besar kerajaan nusantara, para empu keris dan tosan aji yang lain, berlumba lumba mencipta dan mereka untuk menghasilkan suatu senjata yang mampu merobek dada dan perut musuh yang kebal senjata tajam. Saat itu muncullah empu yang berjaya menciptakan sebilah keris lagenda yang tidak luput di telan zaman, keris Taming Sari. Menurut perkhabaran ghaibnya keris ini mampu menjadikan pemegangnya kebal serta mampu membelah usus musuh-musuhnya yang memiliki ilmu kebal besi. Itulah keris Taming Sari yang diciptakan dari teras kayu hitam yang sangat keras dan sangat berbisa yang dikenali dengan nama jawanya sebagai  'Kayu Galeh Kelor'. Masyarakat jawa dan orang-orang Majapahit benar-benar sangat mengenali kayu ini serta khasiatnya yang sangat ajaib sehingga kini.

Ilmu kebal dikatakan mempunyai jenis dan peringkat yang banyak.
1. Kebal kerana timbulan' suatu istilah yang bermaksud pengisian semula menggunakan jampi-jampi  tertentu sama ada jampi-jampi melayu kuno atau ayat ayat alquran  terpilih. Ada di antaranya yang  disertai dengan memasukkan barang benda susuk dan lain lain ke dalam tubuh melalui taangan kanan atau kirinya atau di tempat tempat tertentu di anggota tubuh. Sama seperti keadaan saudara install suatu perisian kekomputer.

2. Kebal kerana wafak-wafak tertentu yang ditulis dan dipuasakan oleh sipenulisnya selama beberapa hari. Biasanya kebal wafak ini hanya akan berlaku apabila sampai ketika kecemasan sahaja.

3. Kebal kekal dengan memiliki sesuatu barang contohnya keris Taming Sari, siung, cemara, kalung babi. tanduk rusa putih atau kijang putih, batu delima kebal atau sebarang batu yang kebal dan bermacam macam lagi. Barang-barang ini biasanya mengandungi khadam halus dari bangsa jin yang jika meresap ke tubuh, si pemakainya akan merasa kebas dan tidak lut sebarang senjata, tetapi dengan tempoh tertentu barang-barang tersebut mesti  dipulihkan atau 'dirawat' semula.

4. Kebal seterusnya adalah kebal berkhadamkan malaikat. Ini adalah suatu ilmu yang sangat jarang diperolehi. Mungkin satu dari sejuta manusia yang mampu milik. Ini adalah kerana syarat pemilikannya amat terhad dan amat ketat. Jiwa mestilah bersih sebersihnya dari kekotoran maknawi. tetapi ada juga yang menyangka di tahap ini mereka telah sampai ke hadrat Allah..Nauzubillahi min zalik.

Makam Hang Lekir.

5. Kebal yang terakhir adalah ilmu kebal jalinan penyatuan hemoglobin di dalam darah yang mengandungi unsur-unsur zat besi khurasani dan unsur unsur galian yang lain. Jika disatukan dengan gerakan gelombang martabat tujuh yang sentiasa hidup dan larut di dalam darah mampu menyatukan segala jenis unsur besi di bawah kulit dan mengeraskan kulit seterusnya melindungi tubuh dari terobek atau terluka. Khalifah-Khalifah zikir biasanya memiliki keilmuan seperti ini, tetapi itu bukanlah yang mutakhir di dalam dunia imu kebal. Bahkan ada satu lagi kekuatan seperti itu yang amat tidak terduga oleh umat manusia jin dan bunian serta para malaikatNya kecuali yang Haq dan Yang maha Kuasa.

Kita kembali bersama Hang Tou Ah yang ketika itu berumur dua puluhan tahun, bersama anak-anak saudaranya termasuk si Mamat,  Kasturi itu yang sedang mempersiapkan segala perbekalan untuk menempuh satu perjalanan yang jauh.
Berangkatlah mereka berlima ke suatu daerah terpencil di Tanah Jawa dengan bekalan dan pemandu yang dapat menemukan anak anak-muda ini dengan seorang tokoh guru terbilang dan ternama Ki Ageng Panembahan Sang Adi Putra dengan kewaskitaannya.

Panembahan inilah yang membukakan rahsia kejaguhan dan kekebalan Taming Sari ada pada keris hitamnya dikemudian hari. Maka mengabdilah sang ingson kawula kepada gustinya, sang hamba kepada tuannya, si murid kepada gurunya selama beberapa purnama lima pada bilangan tahunnya. Hang Tuah akhirnya mendahului temannya yang lain dalam persaingan merebut ketangkasan dan kepakaran membela diri namun begitu kekuatannya hampir setanding dengan teman temannya yang lain. Mungkin begitulah kebenaran yang disampaikan oleh penghikayatnya kemudian bagaimana beliau diceritakan mampu bertahan dalam perselisihan yang memerah tenaga selama tujuh hari tujuh malam. Namun ilmu kebal yang berjaya dituntutnya menenggelamkan keegoan teman teman seperguruannya yang lain. Itulah pewaris ilmu perguruan Ki Ageng Sang Adi Putra dari tanah Kidul yang diberkati Allah...

Makam Hang Tuah.


Dari blog: alamjin - TuanKelarias/diangkat dari: http://alamjin-tuankelarias.blogspot.com/2010/02/pengembaraan-hang-tuah.html


Dari blog: alamjin - Penulis tiada bukti kukuh ke atas setiap maklumat terbaru dan terkini kerana penulis hanya menggunakan khidmat perantaraan alam ghaib untuk mengesan dan menjejaki peristiwa yang berlaku ratusan bahkan ribuan tahun dahulu..Kenyataan itu samada benar atau tidak hanya Allah Yang Maha Mengetahui. Inilah dongeng Kembaranya..

Sempena lawatan blogger ke Melaka baru-baru ini. Amin.


RENCANA UTAMA


Cerita sakti Taming Sari benar



KERIS Taming Sari tersimpan rapi di Istana Iskandariah, Kuala Kangsar, Perak.



KISAH pertarungan hebat pendekar Melayu, Hang Tuah dengan seorang pahlawan Majapahit bernama Taming Sari dianggap sebagai detik permulaan legenda keris Taming Sari.

Dalam pertarungan itu, pendekar berdarah Jawa itu tidak lut ditikam keris Hang Tuah kononnya keris yang dipegang Taming Sari menjadikan dirinya kebal daripada tujahan senjata tajam.

Bagaimanapun, selepas Hang Tuah berjaya merampas keris itu daripada tangan Taming Sari, barulah lelaki itu berjaya dikalahkan. Keris Taming Sari itu kemudian dianugerahkan kepada Hang Tuah.

Namun, terdapat sesetengah pihak menolak kewujudan Hang Tuah walaupun keris Taming Sari itu tersimpan rapi di Istana Iskandariah, Kuala Kangsar, Perak sekarang.

Bekas Pengarah Muzium Perak, Nor Jannati Ibrahim memberitahu, keris itu asli dan bukan replika seperti yang didakwa sesetengah pihak.

“Keris Taming Sari yang pernah dipamerkan di Galeri Sultan Azlan Shah di Bukit Chandan, Kuala Kangsar adalah warisan Kesultanan Perak selain menjadi alat kebesaran diraja negeri ini.

Misteri

“Lagipun keris berkenaan sudah menjadi hak Kesultanan Perak yang sah sejak tahun 1528 selepas diwariskan Sultan Melaka, Sultan Mahmud Syah I kepada Sultan Perak pertama iaitu Sultan Mudzaffar Shah,” katanya.

Walaupun ketulenan keris berkenaan terus dikaji pelbagai pihak, Muzium Perak mempertahankan ia keris Taming Sari yang asli.

“Kebanyakan tohmahan timbul disebabkan generasi hari ini terdedah kepada pelbagai maklumat yang kurang tepat.

“Mereka hanya mendengar maklumat daripada sebelah pihak tanpa mengkaji sejarah keris Taming Sari,” tegas Jannati.

Taming Sari kini disimpan bersama 26 alat kebesaran Perak lain di dalam sebuah peti besi khas di Istana Iskandariah. Senjata itu dikatakan mempunyai ‘kuasa’ hinggakan penjaga alat kebesaran diraja itu perlu mematuhi pantang larang sepanjang menjaga atau membawanya.

Antaranya, keris keramat itu tidak boleh dipamerkan di dalam kotak kaca di ruang legar galeri secara bersendirian sebaliknya disertakan dengan keris Seri Gading sebagai ‘peneman’.

Keris Seri Gading juga perlu diletakkan di hadapan Taming Sari sebagai ‘penawar’ dan ‘pendinding’ kepada keris terbabit daripada anasir yang berniat buruk terhadapnya.
Pelbagai versi mengenai Taming Sari diperturunkan secara lisan dan yang paling terkenal ialah keris sakti berkenaan pernah dicampakkan Hang Tuah ke dalam Sungai Duyung di Melaka.

Versi lain yang tidak kurang popularnya ialah keris Taming Sari telah diserahkan oleh Hang Tuah kepada Sultan Mahmud Shah berikutan kegagalan beliau meminang Puteri Gunung Ledang untuk baginda.

Setelah empayar Melaka runtuh ditawan Portugis pada tahun 1511, keris keramat itu dibawa bersama rombongan Sultan Mahmud yang berundur ke Kampar, Sumatera.



IMEJ mural di Muzium Negara yang didakwa mirip wajah dan sosok tubuh Hang Tuah.



“Kemudian atas permintaan pembesar Perak diketuai Tun Saban, baginda mengirimkan anakandanya, Raja Mudzaffar Shah untuk berangkat ke Perak bagi mengasaskan kesultanan Melayu di negeri itu.

“Baginda turut mengurniakan beberapa peralatan termasuk keris Taming Sari untuk dijadikan alat kebesaran negeri yang baru ditubuhkan itu,” cerita Jannati.

Kursani

Kajian Muzium Perak mendapati keris Taming Sari menepati ciri-ciri termasuk gambar rajah yang terdapat pada Manuskrip Taming Sari bertulisan jawi kuno yang dipercayai ditulis pada abad ke-15.

“Manuskrip terbabit mengandungi zikir dan amalan perang yang diamalkan Tariqat al-Shazilliah yang berkembang sekitar abad berkenaan,” ujarnya.

Pengkaji paranormal, Mohammad Idrus Abu Hanifah berpendapat, keris Taming Sari hanya ada satu iaitu keris yang disimpan oleh Sultan Perak sekarang.

Keris Taming Sari ada kesaktian. Salah satu cara untuk mengenal pasti keris itu ialah melalui bahan yang digunakan untuk membuatnya.

“Keris Taming Sari asli dibuat daripada serbuk kursani, tetapi yang palsu dibuat menggunakan besi biasa atau pasir hitam,” katanya.

Prof. Emiratus Tan Sri Khoo Kay Kim pula berkata, tiada fakta sejarah yang dapat membuktikan lokasi sebenar keris Taming Sari.

Namun begitu, berdasarkan kajiannya, ada dua versi mengenai sejarah keris tersebut.
“Keris Taming Sari tersebut telah hilang buat selama-lamanya bersama Laksamana Hang Tuah sewaktu keruntuhan Kesultanan Melayu Melaka pada tahun 1511.

“Selain itu, keris tersebut telah dibawa ke Perak oleh Sultan Mudzaffar Shah yang merupakan anak kepada Sultan Mahmud Shah, iaitu sultan terakhir Melaka, untuk dijadikan peralatan kebesaran dalam majlis pertabalan Sultan Perak yang pertama,” katanya.

Dari: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2012&dt=1104&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_07.htm



Hang Tuah Bukan Dongeng - Penyelidik UPM

Diterbitkan: Jumaat, 27 November 2015 10:00 AM

Hang Tuah sinonim dengan kata-katanya "Tak Kan Melayu Hilang Di Dunia"
  (Ubah saiz teks)
KUALA LUMPUR: Pertikaian mengenai kewujudan Laksamana Melaka - Hang Tuah akhirnya terjawab apabila Penyelidik Universiti Putra Malaysia (UPM) mendedahkan empat bukti bertulis selain satu artifak mengenai pahlawan Melayu itu.
Pendedahan tersebut dibuktikan menerusi buku Hang Tuah: Catatan Okinawa hasil kajian dua pensyarah Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi UPM iaitu Prof Emeritus Dr Hashim Musa dan Dr Rohaidah Kamaruddin.
Menurut Hashim, buku setebal 204 halaman itu dihasilkan bagi membuktikan kewujudan Hang Tuah berdasarkan bukti primer daripada sumber asing yang belum didedahkan kepada masyarakat negara ini.
“Demi membuktikan sesuatu watak itu wujud dalam sejarah, sumber primer atau sumber sahih yang sezaman dengan watak itu harus ditemui dan dipaparkan dengan jelas.
“Jadi menerusi buku ini kami paparkan empat data (termasuk satu artifak) daripada luar alam Melayu yang boleh dianggap sebagai bertaraf sumber primer iaitu dari Jepun, Portugal dan China,” katanya ketika ditemui pada majlis pelancaran buku Hang Tuah: Catatan Okinawa di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini, Khamis.
Katanya, empat sumber bertulis tersebut adalah dokumen rasmi daripada kerajaan Ryukyu yang kini dikenali sebagai Okinawa, Jepun; catatan pengembaraan Alfonso de Albuquerque yang diterbitkan pada 1774 dan dua sumber China yang menghuraikan mengenai hubungan diplomatik dan perdagangan antara Maharaja Dinasti Ming dengan Sultan Melaka sekitar awal abad ke-15.
Sementara itu, menyentuh mengenai penemuan dokumen Empayar Ryukyu iaitu Rekidai Hoan yang mencatatkan hubungan kerajaan bebas itu dengan Korea dan negara Asia Tenggara, kata Rohaidah, terdapat sekurang-kurangnya 19 surat daripada kerajaan Ryukyu kepada Melaka dan 11 surat lagi daripada Melaka kepada Ryukyu.
“Namun ditemui tiga surat daripada pihak Melaka yang mempunyai kaitan langsung dengan Laksamana Hang Tuah bertarikh 1480 dan 1481,” kata Rohaidah yang berkunjung ke Okinawa pada Oktober lalu bagi mengumpul bukti-bukti berkenaan.
Rekidai Hoan dijumpai pada 1932 dan dikaji serta diterjemah ke bahasa Inggeris oleh Prof Dr Atsushi Kobata dan Dr Mitsugu Matsuda yang diterbitkan pada 1969.
Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi (tengah) bersama kedua-dua penulis buku "Hang Tuah" Prof Emeritus Dr Hashim Musa (kiri) dan Dr Rohaidah Kamaruddin (kanan) selepas melancarkannya pada Majlis Perasmian Anugerah Buku Negara dan Ekspo Buku Malaysia 2015 di PWTC, Khamis.
Menerusi buku Hang Tuah: Catatan Okinawa turut dimuatkan fotokopi salinan tiga surat berkaitan Hang Tuah dalam bahasa Cina iaitu bahasa asalnya serta terjemahannya dalam bahasa Inggeris dan bahasa Melayu.
Kata Rohaidah lagi, surat-surat berkenaan antara lain menyentuh mengenai hubungan diplomatik, perdagangan dan berkaitan hadiah atau sumbangan Melaka kepada kerajaan Ryukyu.
“Antara barang bingkisan hadiah daripada Melaka kepada Ryukyu ialah keris. Sebilah keris tanpa hulu dan sarung dijumpai di pekarangan Kuil Diraja Enkakuji Ryukyu berhampiran Istana Shuriji.
“Keris itu mempunyai sembilan lok menandakan ia bagi kegunaan rasmi dan bukannya untuk berjuang,” katanya.
Ditanya mengenai siknifikan buku Hang Tuah: Catatan Okinawa terbitan UPM Press itu kepada negara pada hari ini, Hashim berkata ia sebagai bukti bahawa Hang Tuah sebagai wira Melayu bukan hanya cerita dongeng.
“Hang Tuah memang wujud dalam sejarah. Bagi orang Melayu beliau adalah wira bangsa. Hang Tuah juga adalah lambang sifat orang Melayu iaitu kepahlawanan, berani, taat setia kepada raja, berilmu serta berdiplomasi tinggi.
“Beliau mempunyai karakter Melayu global. Kita nak tonjolkan bahawa Hang Tuah adalah wira Melayu,” katanya.
Selain itu menurut Hashim, pihaknya juga berhasrat untuk menjadikan Hang Tuah sebagai tokoh sejarah dalam buku teks pembelajaran di sekolah.

“Sekarang ini tak ada, yang ada hanya cerita dongeng. Jadi untuk permulaan kami merancang untuk menghasilkan naskhah mudah untuk peringkat kanak-kanak, menengah rendah dan atas.

“Saya tak mahu Hang Tuah hilang dalam lipatan sejarah, kita mesti tonjolkan,” katanya.

Tags / Kata Kunci:Hang Tuah , Okinawa , UPM
Dari: http://www.mstar.com.my/berita/berita-semasa/2015/11/27/hang-tuah-bukan-dongeng/

6 comments:

sheikh mustafa kamal al aziz said...

Hang Tuah Berbangsa Cina


Terdapat 3 andaian hasil kajian secara hipotesis yang dijalankan.
Pertama : Hang Kasturi adalah berbangsa Melayu tetapi bergaul rapat dengan anak cucu dari rombongan puteri Hang Li Po.
Kedua : Nama sebenarnya ialah Kasturi tetapi telah digelar Hang Kasturi oleh 4 orang rakan karibnya yang berketurunan Cina sehingga menjadi sebutan yang kekal.
Ketiga : Mungkin nama Cina sebenar Hang Kasturi sukar disebut oleh masyarakat tempatan. Oleh itu mereka telah memberikannya nama baru mengikut loghat orang Melayu tempatan dan nama ini telah diterima dengan baik oleh beliau.
Terdapat 3 andaian secara hipotesis mengenai hal ini.
Pertama : Tidak kesemua dari anggota rombongan puteri Hang Li Po yang memeluk agama Islam.
Kedua : Hang Too Ah, Hang Jee Fatt, Hang Lee Ker, Hang Lee Kiew, adalah keturunan dari rombongan puteri Hang Li Po.
Ketiga : Keempat-empat sahabat ini kemudiannya telah memeluk agama Islam tetapi mengekalkan sebutan nama mengikut loghat bahasa Melayu atas sebab-sebab tertentu, seperti Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Lekir dan Hang Lekiu.
Hal yang lebih lanjut mengenai Hang Kasturi. Telah timbul percanggahan pendapat sejak dahulu lagi, sepertimana kajian secara hipotesis ini meragukan tentang nama sebenar Hang Kasturi. Percanggahan pendapat ini berlaku antara pengarang ‘Sejarah Melayu’ dan pengarang ‘Hikayat Hang Tuah’ mengenai siapa sebenarnya telah menderhaka kepada Sultan Melaka. Pengarang Sejarah Melayu menuduh Hang Kasturi manakala pengarang Hikayat Hang Tuah Pula menuduh Hang Jebat.
Pertama: Tersirat sesuatu hal yang unik dan tersembunyi tentang kedua-dua tokoh pahlawan ini sehingga tidak ada satu kata sepakat di kalangan kedua pengarang serta pakar sejarah lampau.
Kedua : Pengarang ‘Sejarah Melayu’ telah menggunakan bahan dalam penulisannya secara mengambil pendapat lisan dan tiada ada satu penyeledikan terperinci, kerana ia menyentuh kisah-kisah yang terlalu luas serta hal-hal yang menyeluruh.
Ketiga : Pengarang ‘Hikayat Hang Tuah’ adalah lebih formal kerana menggunakan semacam bentuk kajian sehingga dapat menggariskan hal-hal peribadi Hang Tuah secara lebih detail.Berdasarkan hipotesis ini juga bererti orang-orang Melayu telah kehilangan seorang pahlawan lagenda yang selama ini mereka bangga-banggakan.Walaupun demikian orang-orang Melayu telah terselamat daripada tuduhan menderhaka kepada Sultan. Hang Jebat atau nama asalnya Hang Jee Fatt yang telah menderhaka kepada Sultan bukanlah daripada keturunan orang Melayu Jati?

sheikh mustafa kamal al aziz said...

Pakar sejarah: Hang Tuah, Hang Li Po tak wujud

12:38PM Jan 17, 2012


Buku teks sejarah akan ditulis semula bagi menyelaraskannya dengan fakta dan bukannya mitos dan legenda, kata pakar sejarah Prof Emeritus Tan Sri Khoo Kay Kim.

Sebagai contoh, katanya, tiada rekod menunjukkan laksamana Melaka Hang Tuan dan Hang Jebat serta Puteri Hang Li Po benar-benar wujud, lapor The Star.

Bagaimanapun, tidak jelas sama ada anekdot sejarah yang tidak dapat disahkan akan dimasukkan dalam cadangan baru sukatan pelajaran sejarah untuk 2014.

Khoo (kanan) yang juga sebahagian daripada anggota jawatankuasa bagi menganalisis kurikulum itu berkata, cakap-cakap tidak wajar dimasukkan sebagai fakta dalam buku teks.

"Agenda utama jawatankuasa ini untuk menanamkan unsur patriotisme" (di kalangan pelajar)

"Pandangan peribadi saya, mitos dan legenda tidak patut dimasukkan dalam kurikulum.

"Bagaimanapun, jika mereka pilih memasukkannya, ia mesti dengan jelas menyatakan bahawa cerita-cerita itu bukan berasaskan fakta," beliau dipetik sebagai berkata kepada harian berbahasa Inggeris itu.

sheikh mustafa kamal al aziz said...
This comment has been removed by the author.
sheikh mustafa kamal al aziz said...
This comment has been removed by the author.
sheikh mustafa kamal al aziz said...

Pakar: Kajian arkeologi buktikan Hang Tuah wujud

7:01PM Jan 20, 2012

Seorang pakar arkeologi hari ini mempertahankan kewujudan Hang Tuah berdasarkan bukti arkeologi.

"Saya percaya tokoh ini wujud. Nama Hang memang sudah wujud di alam Melayu. Panggilan Hang ada di Padang Lawas Sumatera, Indonesia.

"Tetapi nama yang empat orang lagi itu (Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu) mungkin boleh dikaji lagi," kata Yang Dipertua Ikatan Ahli Arkeologi Malaysia, Prof Emeritus Datuk Dr Nik Hassan Shuhaimi Nik Abdul Rahman.

Beliau berkata meskipun tiada kajian khusus dijalankan, namun kajian arkeologi membuktikan terdapat beberapa penemuan daripada tinggalan seramik atau tembikar yang menunjukkan kesan pada abad ke-15.

"Kajian khusus tidak ada, tetapi kalau makam, ia ada walaupun nama tidak tertulis padanya," katanya kepada pemberita di ibunegara Jumaat.

Beliau diminta mengulas mengenai pendapat ahli sejarah Prof Tan Sri Khoo Kay Kim bahawa Hang Tuah tidak wujud dan lebih merupakan tokoh mistik.

Beliau berkata tiada bukti dan rekod tentang kewujudan Hang Tuah begitu juga dengan Puteri Hang Li Po dari China yang dikatakan telah berkahwin dengan Sultan Melaka di abad ke-15.

- Bernama

sheikh mustafa kamal al aziz said...

Mahathir: Hang Tuah bukan pemimpin terpuji

Aidila Razak
8:12AM Jan 31, 2012

Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad ‘merancakkan’ lagi perdebatan mengenai kewujudan Hang Tuah dengan mendakwa adalah salah untuk mengagumi pemimpin dalam sejarah Melayu itu.

Menjawab soalan daripada hadirin semasa siri syarahan Razak berjudul 'A Malaysian Approach to Public Leadership' di Pusat Konvensyen Antarabangsa di Putrajaya, semalam, beliau berkata Hang Tuah "terlalu setia" dan digambarkan melakukan perkara yang tidak terpuji sama sekali.

"Beliau digambarkan sebagai seorang yang sebegitu baik, amat taat, begitu setia dan sanggup membunuh kawannya walaupun mengetahui bahawa (Hang Jebat) dihukum mati kerana sesuatu yang tidak dilakukannya.

"Untuk membunuh rakan-rakan ‘Hang’ bukan sesuatu yang terpuji langsung," kata Dr Mahathir kepada kira-kira 300 hadirin.

Mengenai persoalan kewujudan pahlawan Melayu silam itu, Mahathir berkata "mungkin ada sedikit kebenaran dalam cerita itu" walaupun bukan semuanya boleh dipercayai.

Beliau berkata Hikayat Hang Tuah, yang meriwayatkan Hang Tuah mengalahkan semua negara di dunia, termasuk Turki, tanpa menceritakan bagaimana beliau berada di negara itu tidak dapat diterima akal.

"Kebanyakan ini adalah fiksyen," katanya.

Kontroversi ini tercetus apabila pakar sejarah Profesor Khoo Kay Khim awal bulan ini mempertikaikan kewujudan Hang Tuah.