ads

Tuesday, August 26, 2008

Bila Salji Melintasi Jendela...



Angin Antartika yang ditunggu-tunggu telah membadai tiba di kota London. Tengah malam, salji berluruhan melewati jendela di hotel tempatku menginap.

Semalam, bunga-bunga di Northbrook Park, taman perrmainan kanak-kanak, salji memutih seperti kapas. Langit bersih, matahari bersinar seperti tiada perintang. Dan sejak pagi-pagi lagi, jentera-jentera pembersihan taman berkeliling menaburkan garam coklat agar salji tak melicinkan jalan.

Saya menyambut hari pertama bersalji di London dengan segelas cappucino dan semangkuk brown Windsor soup.



Di luar kota London tentu jauh lebih dingin. Di daerah Yorkshire dan Lincolnshire, salji bahkan menyebabkan kecelakaan dan juga kemalangan. Di Scotland dan Northern Ireland, salji menebal sampai 15 sentimeter. Umpama bencana alam. ribut salji juga boleh mengakibatkan kehilangan nyawa, terputus hubungan, kekurangan bekalan makanan dan menjejas rutin kehidupan.

Dibandingkan tahun-tahun lalu, tahun ini cuaca London relatif bersahabat. Seperti hari ini, salji hanya meluruh tengah malam hingga pagi hari, lalu cahaya matahari kembali bersinar. Tapi bila menyensing siang, salji kembali meluruh amat lebat juga teramat indah kelihatannya buat seorang perantau, seperti aku. Malam hari berikutnya, salji seperti ditumpahkan dari langit, menutih di mana-mana. Jalanraya diliputi salji setebal satu kaki. Fenomena alam tanpa dijangka...

Meski diramalkan tidak akan menjadi bencana, pemerintah setempat mengeluarkan peringatan: salji boleh menyebabkan kerugian jutaan pounds akibat membekunya paip-paip gas dari itu mereka telah menyiapkan ribuan ton garam untuk mencairkan salji di jalan-jalanraya.

Salji di London memang menyenangkan, meski punya sejarah kelam dan belum dilupakan warga kota ini. Setelah musim dingin yang sangat beku di tahun 1740, musim terdingin di abad 20 di London dan seluruh England adalah di tahun 1962-1963.

Tapi itulah musim terpanjang London berselimutkan salji. Tiga bulan lamanya London seperti beku. Rutin harian banyak tertangguh. Hamparan ais mengambang di sungai-sungai dan danau. Ramai orang bermain ski di hulu Sungai Thames. Salji juga menyebabkan banyak agenda harian lumpuh malah pertandingan bolasepak terpaksa dibatalkan atau ditunda. Hujan beku dikatakan menjadi dalang kepada jalan-jalan raya malah cermin kereta, pokok dan talian letrik semuanya keras membatu. Tiupan angin yang sejuk seperti 'lolongan' dan tidak kurang bilangan kemalangan jalan raya!.


Musim dingin dengan salji berat yang masih diingat warga kota ini terjadi tahun 1991. Akibat terbesarnya tentu saja pada lalu-lintas darat dan udara. Jalan yang licin sering mengakibatkan kemalangan, dan kendaraan-kendaraan lebih banyak terperangkap. Rel-rel kereta api lebih kacau lagi gara-gara penundaan dan penutupan akibat salji. Puluhan ribu penduduk tidak mempunyai bekalan elektrik selepas dilanda ribut salji. Angka kematian mencecah ratusan orang dan kebanyakan mereka menyambung nyawa dengan fenomena ini. Heathrow, lapangan terbang tersibuk di dunia itu membatalkan ratusan pendaratan dan penerbangan dalam sehari akibat fenomena ini.

Syukurlah, tahun ini salji diramalkan tidak seteruk itu. Untungnya, saya dapat menghayati pemandangan dari bilik hotel: luruhan butiran putih berjatuhan di jendela, sambil menikmati alunan muzik Morzat dan segelas cappucino...

Catatan dari email:
arungtasik@any-mail.co.uk/2004
iachini99@yahoo.com/2004



Gambar/ilustrasi sekadar hiasan.
Photo/illustration for display purposes.


2 comments:

Rocco Iskandar said...

Itulah dia bila salju menerjah jendela, suatu persepsi rasa akan muncul. Karena salju, cinta semakin padu, karena salju macam-macam boleh berlaku.

I like your style.

CT said...

kebesaran Allah...kita akan sampai sana bulan Mac akhir...ada salji lg tak?