ads

Wednesday, July 16, 2008

Di Sebalik Nikmat 'Mengecilkan Keluarga'


Livia Ionce, 44, second left, holds her newborn daughter, Abigail Ionce, who was born Tuesday, as she and her husband, Alexandru, 51, pose for a photograph with 13 of their 18 children at their home in Abbotsford, Canada on Saturday July 26, 2008. Their oldest child is 23-years-old. The couple immigrated to Canada from Romania in 1990.

(AP Photo/The Canadian Press, Darryl Dyck)
......................................


Begitu terjadi baru-baru ini, pelawaan seorang teman, seorang wartawan untuk menghadiri satu majlis. Undangan daripada seorang pelukis terkenal tanahair, majlis beramah mesra katanya. Banglonya tersergam indah di lereng bukit, bercat putih telur mirip banglo orang Eropah abad ke-18 begitu tenang dan damai sekali.

Santai menikmati juadah berbuka puasa kami dilayan sungguh istimewa. Tanpa segan, kami melontarkan soalan dan disambut dengan jawaban yang selang-seli dengan ketawa, seolah-olah tiada batas pemisah antara kami dengannya. Isterinya berbangsa asing tak senang duduk melayan kami. Diajukan anggur, diletakkan pembasuh mulut, diberinya tisu dan letakkan seribu satu masakan di atas meja. Anaknya ada seorang dan dua orang gaji juga berbangsa asing.

Macam-macam yang dibualkan. Dari soal lukisan, pameran solo, penajaan dan masa depan perjuangannya. Tak cukup di banglo perbualan kami melimpah ke taman bunga dan hingga ke kolam renang yang biru airnya.

"Tinggal di villa begini hebat, tidak lonely ke...? Ia senyum menampakkan sebaris gigi piano sambil tangannya mengelus-ngelus bunga orkid dan berkata bersahaja. ''Cukup, seorang anak, isteri dan dua orang pekerja serta lukisan-lukisan itu ''. Apa pun jawapannya banglo yang kaya dengan khazanah seni ini dirasakan sunyi sekali...

Generasi moden, elites dan mewah tidak lagi memegang faisafah tradisional atau merujuk kepada agama. Beranak ramai. Mereka terhumban dari pohon tradisi. Buta nilai tapi mencari nilai baru yang tidak difahami. Mereka mengejek masyarakat desa yang mempunyai anak ramai. Membebankan kata mereka. Proses membesarkan anak-anak adalah perkara yang amat sulit dan amat bimbang anak itu terarah kepada gejala kurang sihat.

Begitulah sulitnya merancang keluarga sesetengah penduduk kampung. Mereka lebih suka merujuk pada agama dan ciri-ciri tradisional. Mempunyai anak yang ramai. Walaupun kemiskinan menjerut mereka dalam proses jangka pendek kehidupan.

Dr. Edith Weisber dari Medical Superintendent berkata satu gejala baru timbul di dunia dan merupakan masalah tahun 1990 ialah para wanita moden menyingkirkan ciri-ciri wanita mereka. Mereka lebih ghairah hidup bebas tiada ikatan atau tanggunggan dalam erti kata tidak mempunyai anak, mereka boroskan nafsu yakni tenaga, tenaga batin, tenaga spiritual dan tenaga fizik. Faktor utama adalah disebabkan mengejar cita-cita hidup yakni kerjaya. Mereka jarang memikirkan rumah tangga selagi tidak berjaya dalam hidup. Rata-rata dalam usia 30 an barulah mereka berkahwin! Usia 30an adalah usia penyakit!!




Prof. Rodney Sharmen dari Syhecology of Sudney Universiti pula menjelaskan dari hasil kajian terhadap ibu-ibu usia lanjut ini, mendapati terlalu banyak masalah yang mereka hadapi untuk mendapatkan anak. Masalah itu berpanjangan hinggalah si anak itu besar. Dalam proses kandungan lagi si ibu ini dibebankan dengan pelbagai fenomena seperti kesihatan, perasaan malu (inferioty complex ), risau dan macam -macam lagi. Mereka bimbang pula tidak sempat membesarkan anak-anak itu sedangkan si ibu semakin lanjut usia!. Ini mengakibatkan tekanan mental, fizikal malah tekanan darah!!

Berbalik kepada cerita kaum mewah atau kaum elit, kita amat bimbang bangsa kita umpamanya, kekurangan penduduk di tempat sendiri. Kita mengecilkan keluarga kita, kita bimbang dengan rezeki kita. Kita bimbang ekonomi meleset, kekurangan pekerjaan dan sebagainya.

Tetapi di kampung-kampung walaupun jelas kemiskinan melanda penduduknya, jumlah anak pukul-rata enam orang belum cukup mantap! Mereka sentiasa menambahkan bilangan... Yang menghairankan masalah ekonomi tidaklah begitu di ambil pusing. Tahun demi tahun mereka tempuhi dengan sabar dan berusaha mencari rezeki. Mereka tidak risau kerana sememangnya Tuhan telah menetapkan rezeki tiap-tiap anak yang bakal dilahirkan. Akhirnya si anak yang setengah dozen berjaya dalam hidup, tak hairan kita dengar si bapaknya pergi mengerjakan haji setiap tahun hasil sumbangan anak-anaknya yang ramai itu.

Kalau kita tahu tentang sejarah pil keluarga tentu mereka tidak akan menggunakannya . Sebenarnya pil perancang ini datangnya dari negara barat. Tujuannya adalah membunuh penduduk di Asia, penduduk Islam terutamanya! Kesimpulannya ini adalah tujuan politik! Alangkah ruginya kaum bijak pandai ini. Sedangkan daripadanya, mereka boleh menelorkan generasi genetics sebanyak mungkin ...

Soviet Union, Republik Rakyat Cina, India, Jerman dan Rumania masing-masing berlumba-lumba membanyakkan bilangan penduduk.

Jerman Barat umpamanya, telah menyadiakan peruntukkan berbillion dollar untuk menggalakkan perkembangan penduduk negerinya. Tidak cukup dengan itu mereka mewujudkan Persatuan Ibu dan Anak bertujuan supaya ibu-ibu yang belum berkahwin saven-leven (tinggal bersama tapi tiada ikatan) tidak menggugurkan anak dalam kandungan. Sebanyak $200 dillar setiap bulan diberikan kepada ibu-ibu berkenaan sebagai galakkan.

Di Amerika, khidmat Ibu Tumpang turut diperkenalkan. Iklan-iklan telah disiarkan dan mendapat sambutan sebegitu hanggat!. Rumania, negeri komunis menyediakan polis untuk mengintip perempuan yang hamil supaya tidak membuang anak secara sembunyi-sembunyi. Dikenakan denda pula!. Bagi suami-isteri atau bujang terlajak dikenakan cukai. Cukai kerana tidak kahwin...

Baru-baru ini seorang teman tabligh baru saja pulang dari Bosnia Herzegovina mengembangkan roh Islam ke sana. Katanya Islam semakin susut akibat pengecilan keluarga dan keadaan ekonomi serta sosial masyarakatnya. Beliau bersama kumpulannya mengajar rakyat Sarajevo sembahyang dan mengenali Islam. Katanya masyarakat di sana sangat dahagakan ilmu tetapi tiada orang yang mampu mengajar akibatnya Islam semakin pupus dan mengecil. Kalau adapun Islam hanya sekadar nama saja katanya. Golongan muda pula semakin hilang pedoman dan tiada pihak cuba mengukuhkannya.

Suatu pagi teman ini telah azan subuh, sekuyung-kuyung ramai menghampiri masjid dan bertanya. Melihat gerak laku teman tabligh dan rakan-rakannya mengerjakan sembahyang subuh, mereka cuba meniru tapi sumbang. Amalan sembahyang dan beribadat semakin lupus ibarat layang-layang putus talinya. Mereka pernah mendengar azan suatu masa dahulu katanya tetapi kini tiada lagi. Beliau sangat rindukan suara itu tetapi apakan daya, telah gaib ditelan waktu. Mujur tak dapat diraih, malang tak dapat ditolak...

Rupublik Rakyat Cina yang pula penduduknya satu perempat daripada penduduk dunia sentiasa menambahkan bilangan anak. Jumlah anak 12 orang dikatakan belum cukup kuat!. Walaupun begitu Negeri Cina masih mampu memberi makanana kepada rakyatnya dan mengesport barang pertanian terbesar dunia. Kesimpulannya teori krisis ekonomi hanyalah dongengan zaman moden, seperti dimomokkan...

Singapora, tidak lama dulu heboh tentang rancangan Lee Kuan Yew menggalakkan kaum cendikawan di negaranya melahirkan anak sebanyak mungkin. Tujuannya adalah melahirkan genetik pintar hasil gabungan pasangan suami isteri itu. Hasil daripada tindakan itu dalam jangka panjang, Singapura terdiri daripada kaum yang boleh diharapkan demi memajukan negaranya yang 'sekangkang kera' itu. Itulah teori sebenarnya.

Politik anak di sini, negara barat tidak suka sebenarnya melihat negara Islam mempunyai jumlah penduduk yang ramai di dunia ini. Lantaran itu perancang keluarga diciptakan. Akibatnya kaum cerdik pintar kita terjepit dengan teori yang muluk-muluk ini. Tidak sedar di masa akan datang kita kekurangan penduduk akibat dari tindakan ini. Maka bilangan bangsa lain lebih ramai daripada bangsa sendiri di negara kita. Di mana, ke manakan kita akhirnya...?

Masyarakat kita kurang sedar sebetulnya seperti sedang tidur lena. Apabila saya sedar dan bangun dahulu dari mereka yang tidur lena elokkah saya mengejutkan...
Gambar/ilustrasi sekadar hiasan.
Photo/illustration for display purposes.
Teenager is mum of 7.. at just 16


BABY BOY AT 14, TRIPLETS AT 15 & GIRL TRIPLETS AGAIN



WORLD EXCLUSIVE PICTURE EXCLUSIVE
BEST FOR REAL LIFE

She looks like a proud teenager posing with her little brother and six sisters for a family photograph. But incredibly Pamela Villarruel is the mother of all these seven children. And she gave birth to all of them by the time she was 16.

Pamela has more children than any other teenage mum in the world and doctors have described her as a 'scientific rarity'. She gave birth to her son when she was 14 then had two sets of triplets in two years.

'Every day is a struggle but I wouldn't change anything,' says Pamela, who is just 17. 'They are my little miracles. It's exhausting, but the most important thing is that all my children are happy and healthy. I'll be the best mum I can possibly be.'


Pamela, the youngest of six children, is currently living with her mother Magdalena, a cleaner, and her disabled dad Jose in Leones, a farming town 300 miles from the Argentine capital Buenos Aires. She no longer sees the three fathers of her children. Until she was 12 Pamela was just like any schoolgirl, excelling in maths and gossiping about clothes and the latest pop bands. Then she met a local boy. 'I thought I was in love and wanted to be close to him so we had sex,' she says. 'I was almost 13 when we did it for the first time. Then I fell pregnant. 'I was terrified as I was so young, but my mum was very supportive, as she had her first baby when she was still young. But I had a miscarriage at three months, which was very frightening. ' Pamela's mother told her about the importance of contraception, yet five months later she was pregnant again by a new boyfriend, 17-year-old Miguel Gonzalez, from the nearby town of Marcos Juarez.

'I never thought I'd get pregnant again and didn't take precautions, ' says Pamela. 'I was in love with Miguel and thought we would be together forever. I was naive.' Abortion is illegal in Argentina, except in extreme cases such as rape, so Pamela, then 13, had to have the baby. Her son Lisandro was born in June 2005 when she was 14. Miguel moved in with us in and tried to support me but it was difficult and after six weeks he went back to his family,' she says.

Soon afterwards she began seeing a new boyfriend, 18-year-old Ariel Benitez, an unemployed builder. Within weeks she was pregnant again. 'I really loved him and he loved me too,' she says. 'I know I should have been using contraception but stupidly we didn't. I can't really explain why not.' But Pamela was stunned when a scan showed she was expecting triplets. 'I couldn't believe it,' she says. 'Nobody in my family had even had twins before.' Pamela went into labour two months prematurely. In July 2006 she gave birth by caesarean section to three girls - Ludmila, Macarena and Candela - weighing 3lb 12oz, 3lb 14oz and 3lb 15oz. She says: 'It was a very complicated birth. I suffered a lot afterwards. I was so ill I thought I was going to die. 'Ariel stayed with me through my pregnancy but he left when the triplets were four or five months old.' Neighbours and friends rallied round and donated clothes, nappies, shoes and milk.

Soon Pamela started seeing a new teenage boyfriend, Franco, and her frantic mother inquired about getting her sterilised. Magdalena was told she would need a special order from a judge as Pamela was under 21, so instead the young mum began having contraceptive injections. But after forgetting to have just one jab Pamela became pregnant again and a scan revealed she was expecting another set of triplets. She says: 'It was much more of a shock as I realised how difficult it would be with seven children.' And last month Pamela gave birth to Martina, Morena and Magali - weighing between 3lb 11oz and 3lb 13oz - five days before her 17th birthday.

Dr Jose Alberto Oviedo, who supervised the birth of all the triplets, is convinced Pamela's incredible brood are a world first. 'There are no recorded cases of any woman giving birth to two sets of triplets consecutively without IVF treatment,' he says. 'As far as I know there are no girls her age with as many children. The odds are astronomical. 'Her triplets are non-identical - each time Pamela produced three eggs, rather than the usual one, which were all fertilised. The council in Leones built Pamela a small house after she gave birth to her first set of triplets, but with seven young children to look after Pamela moved back in with her mother.

It's a tight squeeze - along with her seven children, her mother and father, two of her brothers are still at home and the family get by on social security of £80 a month. 'With seven children I need a lot of help but I hope to move back into my little house.' she says. 'I don't have time for boys now and I'm single. But if I met a boy I would make sure I was careful and don't plan to have more children. I'm going to have a coil fitted.'


A DAY IN THE STRIFE
7am Pamela gets baby food breakfast for eldest triplets and Lisandro.
7..30am Change young triplets' nappies and dress the four children.
8am Breast-feed young ones, topped up with powdered milk.
8.30 amFour eldest taken to nursery.
9am Change nappies. The six triplets are each changed four or five times a day and Lisandro twice.
10am Put on the first wash of day.
11am Cup of tea and a biscuit before cleaning the house.
12noon Second feed for the youngest triplets.
12.30pm Four eldest back from the nursery. Now seven to look after.
1-2pm Change nappies. Feed the older triplets and Lisandro.
2.30pm Pamela has lunch while babies sleep.
4-5pm Children all awake again. Feed all seven and change nappies.
6pm Second clothes wash.
7-8pm Feed youngest triplets and Lisandro. More nappy changes 9pm Bathtime for all seven in two batches.
10pm Pamela's dinner and a children's story 11pm Bedtime.
1am Youngest triplets are fed.
2am Nappy changes.
4am Youngest fed again. More nappy changes and finally some sleep.



'They are my little miracles and I'll be the best mum I can possibly be'

..................................

No comments: