ads

Thursday, July 17, 2008

"Kisah Mee Bandung bertelur, tolong hantarkan kuah lebih!"

Bersama Antie dari PT. Tama Putera Wisata. "Kami sedia menunggu
anda, datanglah ke Bandung, gunakan Tours kami",
katanya dengan wajah bulan purnama penuh.


Wilujeng sumping bermaksud dalam bahasa Sunda 'selamat datang'. Gadis-gadis Sunda yang putih berseri memikat hati dengan senyum manis melambai para pelancong sambil mengucapkan "Wilujeng sumping".

Menginap di Novotel hotel bertaraf 4 bintang, di Jalan Cihampelas, Bandung. Sj kebetulan keluar dari hotel untuk membeli ubat pening kepala di seberang jalan berhadapan hotel berkenaan. Tiba-tiba motosikal berhenti dan disapa oleh sepasang remaja. "Mau berhibur, bapak?, tanyanya. Sj terkejut dan melihat remaja itu yang ditumpangi seorang gadis cantik yang kebetulan menanggalkan helmetnya. Rambutnya yang ikal mayang, kulit putih cantik berseri menyentak perasaan Sj. "Berapa?, tanya Sj tanpa sedar. Murah, 300.000 rupiah (RM105) boleh ditawar, untuk satu malam, kata remaja itu terus-terang.

"Kamu ini siapa?". Maaf Pak, kami pelajar Universiti, cari wang tambahan untuk biaya kos katanya selamba. Gadis itu cukup cantik mirip Kris Dyanti, menguggat perasaan kejantananku, ujar Sj selamba... Ini salah-satu senario yang terdapat di Bandung, demi mendapatkan rupiah mereka membuat apa saja!.

Bandung menemukan pengilang dengan pembeli secara langsung. Pemerintah telah memudahkan urusan untuk rakyatnya kerana tidak mahu rakyatnya hanya menjadi penjahitnya saja. Pemerintah mahukan rakyatnya memakai produk berkualiti. Di Factury Outlet pelbagai jenis pakaian berjenama dengan harga tidak masuk akal. Anda bebas memiliki pelbagai jenama dengan harga yang sungguh murah bagi rakyat Malaysia.

Cara ini berjaya menarik pelancung datang membeli-belah. Kalau kita memandang ke kiri atau kanan kita akan ketemui orang Malaysia sedang membeli-belah.

Berbicara soal Kota Bandung, kota berjulukan Paris Van Java ini memang terkenal dengan fashionnya. Para prianya mengaku merekalah orang yang pertama mengetahui trand fashion terkini kerana mereka mencetak pakaian dan memasarkannya. Anak muda bersama teman wanita dengan pakaian terkini bersidai sekitar Paris Van Java pada malam minggu. Tempat ini seperti The Corve, Damansara.

Siapa yang tidak kenal dengan kawasan Cihampelas yang merupakan pusat pakaian jeans di kota Bandung. Setiap orang yang melancong ke Bandung tidak melewatkan jadualnya untuk berburu jeans di tempat ini.

Di sini tersedia pelbagai jeans seperti celana panjang, celana pendek, rok, kemeja, rompi dan lain-lain yang tentunya dengan beraneka ragam warna, model dan ukuran. Tetapi ada pula pakaian-pakaian seperti t-shirt dan kemeja-kemeja yang bukan terbuat dari bahan jeans.

Tempat pertama yang patut singgah adalah Stock Centre di mana terdapatnya pakaian yang bermutu untuk dieksport dijual pada harga murah. Di Jalan Cibaduyut yang terkenal dengan barangan kulit yang berkaliti. Anda juga boleh mendapatkan pelbagai pakaian atau barang pada harga yang rendah jika anda memang jenis pandai tawar menawar.

Karena itu di kota ini berjejeran rumah kedai factory outlet dan distribution outlet yang menawarkan kualiti tinggi dengan harga terjangkau rendah. Pelancong dari Malaysia seakan menjadi satu kemestian membeli-belah di sini semenjak Syarikat Penerbangan Air Asia mendarat 2 kali seminggu.

Lagipun Indonesia kini sedang mempromosikan tahun Melawat Indonesia 2008 dan kehadiran kita boleh saja membantu industri pelancongannya. Hubungan rakyat kedua negara akan terus terjalin dengan cara saling kunjung-mengunjung, sama ada datang untuk berbelanja, bermain golf dan melancong.



Ini kad berserta email, sila hubungi kata Antie. Kalau belum berpunya,
aku hubungi Antie dan pasang cawangan le... The door always open...
"Bisa saja Bapak..."


.............................................


"Kisah Mee Bandung bertelur, tolong hantarkan kuah lebih!"

................................

"Tulis saja mee bandong kalau anak itu perempuan dan kalau anak lelaki tulis mee bandong bertelur"

................................

Seorang kawan bekerja di Syarikat pelancongan yang sering berulang-alik ke Bandung, telah berkahwin satu lagi di Bandung dengan gadis Sunda yang cantik berseri. Puyon namanya, sering ke Bandung bersama pelancong dari syarikatnya. Dan bila kelapangan Puyon meluangkan masa bersama isterinya yang comel itu. Isterinya kini hamil hampir 9 bulan.

Hendak menjadi cerita, supaya rahsia mereka berdua tidak terbongkar,, Puyon telah berpesan kepada isteri keduanya jika bersalin, dia meminta Artie menghantar poskad memberitahunya. "Tulis saja mee bandong kalau anak itu perempuan dan kalau anak lelaki tulis mee bandong bertelur", nasihat Puyon kepada Artie supaya isteri pertamanya tidak mengetahui yang Puyon mempunyai isteri kedua di sana.

Selang sebulan ketika Puyon duduk bermalas-malas di depan home theate di rumahnya di Malaysia, isteri dan tiga anaknya datang memghampirinya. "Abang, kita dapat poskad dari Bandung, agak pelik, saya kurang faham apa maksudnya, ujar isterinya Norzera meminta kepastian.

"Oh, tak pe ... bagi poskad tu kat Abang. Nanti abang jelaskan," kata Puyon.

Apa isi kandungan poskad itu, tanya Puyon selamba tanpa mengesyaki apa-apa. "Entahlah saya kurang jelas apa maknanya", kata isterinya selamba. "Mintak sini", arah suaminya.

Dengan muka yang keliru Norzera pun memberi poskad itu kepada Puyon dan melihat Puyon membaca poskad tersebut, muka Puyon bertukar menjadi biru, hijau dan kemudian ungu. Tidak semena-mena suasana ceria bertukar, Puyon sesak nafas dan tidak dapat mengawal perasaan, tersentak jatuh lalu pengsan.

Poskad itu berbunyi ...""Mas Puyon, Mee Bandung, Mee Bandung, Mee Bandung, Mee Bandung - 2 ada telur, 2 tiada telur. Tolong hantarkan kuah lebih ya!"



P/s: Foto bersama Antie dari PT. TAMA PUTERA WISATA
- TOURS & TRAVEL


Tour Dept: PT. TAMA PUTERA WISATA
JL. ABD SALEH NO.9 KOMP. CITY SQUARE C-1
P : (22) 6125390 (HUNTING), 6125395 --- F : (22) 6125394
E : info@tama-tour.com / tama@bdg.centrin.net.id

YM : tama_tour@yahoo.com www.tama-tour.com

....................................

hi pak Mustaffa
Apakabar ..?
Smoga baik ya..?,
kapan mau visit Bandung lagi, belaja branded item dengan "harga tidak masuk akal"

dah visited ur blog..uhm..mi pic..
i've read ur "Mee Bandong" honestly i dont understand the meanin of that script..
but anyway thx for promoted Bandung in ur blog..

salam buat teman2 NSTP..kami tunggu kedatangannya kembali di Bandung
btw i'll go to kl on july 22 to meet some agent there..hopefuly when im back to Bandung,

i can write some story bot Malaysia like u did.. :


email: tama_tour@yahoo.com
....................................

Photo: JANN JAYEF / Jannatonferdaus@nstp.com.my / 0192219314

2 comments:

Rocco Iskandar said...

"Wilujeng Sumping" ialah selamat datang dalam Basa Sunda, bukan Ambon ya pak. Tapi karektor dalam post kamu macam ku kenal saja.

miedah29 said...

Bandung kota kembangan...orang sunda ramah dan mesra...sopan tutur kata tapi awas pak !!!..